KUIH@BINGKA BAKAR JAGUNG

Assalamualaikum, 

Bila anak-anak semua berkumpul, sebagai ibu bersemangat sangat rasanya nak sediakan makan minum kerana apa yang dihidangkan pasti mendapat sambutan. Kuih@Bingka Bakar Jagung ini saya sediakan sebagai sarapan pagi tadi. Sedapnya alahai...dah lama tak buat kuih ini dan seingat saya kali terakhir saya buat dulu pada bulan ramadhan tahun lepas. Punyalah lama sampai nak jumpa bulan ramadhan sekali lagi..kan.

Bagi yang belum pernah buat kuih@bingka bakar jagung ni janganlah takut pula untuk mencuba bila melihat adunan kuih ini agak cair. InshaAllah pasti menjadi ...cuma pastikan anda kenal dengan suhu oven masing-masing.

Anak sulung saya pula suka sangat makan bingka ini selepas disejukkan didalam petiais kerana katanya rasa bingka ini lebih sedap seakan-akan puding. Pendek kata memang kuih@bingka bakar jagung ini sedap walaupun dihidangkan panas ataupun sejuk.

KUIH@BINGKA BAKAR JAGUNG
Sumber : Zana08 - MyResepi

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 cawan susu sejat
3/4 cawan gula
2 biji telur
2 sudu mentega - cairkan 
1 tin jagung manis krim
sedikit pewarna kuning
1 sudu teh esen vanila
sedikit bijan 

Cara membuatnya :

1. Blend semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan.

2. Masukkan jagung dan "blender" sebentar sahaja.

3. Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.

4. Bakar pada suhu 180 C selama 1 jam atau sehingga masak. Untuk mendapatkan permukaan atas yang berkerak setkan kepada api atas sahaja pada 10minit terakhir.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)