NASI MINYAK

Assalamualaikum, 

Salam pagi jumaat penuh barokah untuk semua pembaca blog yang sudi masuk kesini. Hari ini saya ingin berkongsi resipi nasi minyak yang dah lama juga saya masak ni dan berbelah bahagi nak update dalam blog ke tidak sebab yang pertama gambar yang diambil tu bagi saya tak cukup piawaian untuk tepek di blog ni sebab kurang lawa dan yang kedua pula nasi minyak ni tak cukup bahan hiasan pun, ibarat muka tanpa make-up. Yang cantiknya kalau dihias dengan biji gajus ke, kacang pis ke ataupun sekurang-kurangnya cucuk daun pudina ataupun daun ketumbar ke kat atas nasi tu kan. Ini bawang goreng pun tak ada.

Sebenarnya nasi minyak ni pun saya masak tanpa dirancang dan snap gambar gitu-gitu sahaja untuk whatsapp kat group sekolah sebab ada kawan-kawan yang minta resipi, jadinya gambar nasi yang dah siap dimasak dan tabur dengan kismis terlupa pulak saya nak snap. Kira oklah ye...yang penting nasi minyak ni sedap. Saya buat hari tu gandingkan dengan KARI AYAM NYONYA dan SAMBAL UDANG AROMA WANGI yang saya update resipinya dalam blog sebelum ini.

Resipi asal nasi minyak ni saya tengok dalam blog Kak Wan resipicitarasawan tapi saya ubah sedikit jumlah bahan-bahannya ikut apa yang ada didapur masa tu. Jom lihat resipinya.

NASI MINYAK
Bahan-bahannya
4 cawan beras 
2 sudu besar mentega + 2 sudu besar minyak masak
2 helai daun pandan - disimpul
5 cawan air
1/2 cawan susu cair
1 ketul kiub ayam 
Garam secukup rasa

Bahan tumisan
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
2 biji  buah pelaga

Bahan dikisar
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia 

Cara-Cara:-

1. Panaskan mentega dan minyak masak, masukkan bahan penumis dan bahan kisar. Kacau hingga terbit bau.

2. Masukkan beras, kacau dalam 2 hingga 3 minit hingga bercampur dengan bahan tumisan.

3. Tuang air kedalam periuk, masukkan daun pandan, garam, kiub ayam dan susu cair. Kacau sesekali hingga air menggelegak.

4. Bila air kering, perlahankan api dapur kepada nyalaan yang paling kecil dan tutup periuk. Biarkan nasi masak barulah digembur (Masak seperti nasi biasa)
5. Hiaskan dengan bawang goreng ataupun kismis.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)