KERABU MANGGA MUDA

Assalamualikum,

Salam satu ramadhan 1438Hijrah untuk semua pembaca blog yang sudi masuk ke sini. Juadah apa yang disediakan untuk keluarga awal ramadhan ini agaknya ye. Kebetulan kali ini 1 ramadhan jatuh pada hujung minggu dan ini memberi kesempatan untuk wanita bekerjaya membuat perancangan yang secukupnya untuk menyediakan juadah. Maklumlah bukan semua yang bernasib baik bekerja di Jabatan yang memperuntukkan cuti awal ramadan, contohnya saya yang bekerja di sektor swasta ni. Jadi hari ini kebetulan cuti mingguan dapatlah memperuntukkan masa untuk keluarga sebaik-baiknya.

Ramadhan kali ini juga memberi kegembiraan kepada saya sekeluarga kerana dua orang anak diasrama pulang menyambut puasa selama 2 minggu sempena cuti sekolah. Maka berbagai-bagai jenis masakanlah yang diminta dan hari ini anak dara sulung teringin nak makan kerabu mangga muda waktu berbuka tadi. Jadi saya masukkanlah entry kerabu mangga muda malam ini kepada yang ingin mencubanya. 

Untuk menghormati bulan ramadhan yang mulia ini, entry blog akan saya publish pada waktu malam dan niatnya hanya sekadar memberi idea kepada sesiapa yang ingin menyediakan sendiri hidangan untuk keluarga. Resipi yang akan dikongsikan pun yang mudah-mudah sahajalah dan tidak mengambil banyak masa untuk disediakan.

Jom lihat resipi 

KERABU MANGGA MUDA
2 biji mangga muda - disagat 
1/2 batang lobak merah - disagat
3 tangkai kacang panjang - di hiris 
7 tangkai cili padi 
2 sudu besar udang kering - rendam dalam air panas dan toskan
2 labu bawang besar - di mayang
1 sudu gula pasir - Boleh juga guna gula melaka
2 biji limau kasturi - ambil jusnya
sedikit sos ikan (jika letak sos ikan, jangan letak garam lagi, nanti terlebih masin)
kacang tanah goreng - ditumbuk kasar

Cara membuat:

1. Mangga dikupas dan dihiris halus-halus memanjang ataupun disagat.

2. Campurkan bawang besar, cili padi , gula, sos ikan, udang kering, air perahan limau kasturi dan pastikan secukup rasa dan gula larut. Kalau inginkan rasa lebih sebati bolehlah tumbuk kasar bahan-bahan ini (seperti membuat somtam)

3. Seterusnya masukkan mangga, lobak merah, kacang panjang dan kacang tanah. Gaul hingga sebati, dan bolehlah dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)