KEK MARBLE ROS

Assalamualaikum,

Kek marble ros adalah sejenis kek yang paling mudah nak buat dan tak muak dimakan. Zaman kanak-kanak dulu mak selalu buat kek ni masa nak raya tetapi bezanya dulu tak letak susu segar. Kek marble ros ini jugalah yang selalu saya buat jika anak-anak ada jamuan makan di sekolah atau untuk dibawa ke kelas pengajian Iqra.

Bagi saya rasa kek ini memang sedaplah sebab adunan yang merah itu saya letakkan sedikit esen ros dan adunan yang putih tu esen vanilla. Nak membuatnya pun tak renyah...main putar je dan bakar di dalam oven. Namun ada juga kesalahan yang dilakukan oleh adik-adik yang baru berjinak-jinak dalam bidang 'baking' ini iaitu tidak memanaskan oven terlebih dahulu sebelum mula membakar kek. Itulah kadang-kadang buatkan kek bantat atau tak menjadi. Nak buat kek ni kena tenang dan ikut step by step, InsyaAllah pasti menjadi. Alah bisa tegal biasa :)

Jomlah kita tengok resipi kek marble ros yang saya buatkan ni. Jangan lupa mencuba ye :)


KEK MARBLE ROS
Bahan A - Di ayak 
2 cawan tepung gandum 
2 sudu teh baking powder

Bahan B
1 cawan gula kastor
½ cawan mentega
3 biji telur - Gred A
½ sudu teh esen vanilla
½ sudu teh esen ros
1 cawan susu segar
1 sudu teh pewarna merah

Cara membuatnya ;

1. Panaskan oven pada suhu 180'c dan sediakan loyang dengan menyapu mentega dan lapikkan dengan kertas surih.

2. Di dalam sebuah mangkuk, masukkan mentega dan gula kastor. Pukul sehingga gula hancur dan gebu. Masukkan pula telur satu persatu satu sambil dipukul lagi.
 3. Seterusnya masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil diselang seli dengan susu segar dan pukul lagi.
4. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan esen ros dan pewarna merah dan satu bahagian lagi dicampurkan dengan esen vanilla.
5. Tuang kedua adunan tersebut berselang seli kedalam loyang dan lorekkan dengan lidi sate/pisau untuk mendapatkan corak marble.
6. Bakar di dalam oven selama 35-45 minit atau sehingga masak dan saya gunakan api bawah sahaja.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)