SAMBAL SOTONG PETAI

Assalamualaikum, 

Bila cuti begini rasa malas je nak masuk dapur, kan. Tapi mengenangkan petang semalam ada terbeli sotong yang masih fresh di pasar dan ada stok petai juga, pagi ni saya rajinkan diri memasak sambal sotong petai.

Sekarang ini agaknya musim sotong di Langkawi. Tiap hari ada saja stok sotong segar di pasar dan di pasar-pasar malam, dan menu harian memang ada terselit makanan laut yang satu ini. Selalunya yang anak-anak paling suka adalah sotong di goreng sama telur masin yang resipinya saya pernah kongsikan DI SINI.

Tapi hari ini saya sambalkan sotong ni sama petai dan resipinya saya skodeng dan cuba dari dapur Cik Mat - Tiffin biru. Alahai...sedap betul di gandingkan dengan nasi panas. Jom masak :)

SAMBAL TUMIS SOTONG PETAI
500 gram sotong saiz kecil
2 papan petai
1 labu bawang besar - hiris kasar
1/2 sudu besar pes asam jawa
2 senduk nasi penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan air

Bahan Kisar Halus
7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 keping hirisan nipis halia
1/2 inci belacan

Cara membuatnya: 

1. Sotong dibersihkan, buang bahagian dalam sotong, cuci dan toskan, tak perlu kerat (kalau anda guna sotong besar, perlu dikerat pada saiz sederhana). Petai diambik isinya dan belah dua setiap satu. Ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum.
3. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa, kacau dan masukkan petai. Tuang air dan masak hingga petai empuk.
4. Masukkan sotong, kacau dan tambah hirisan bawang besar. Perasakan dengan garam secukup rasa dan gula secukup rasa. Kacau dan masak hingga pekat dan bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi lemak, nasi putih atau sebagai bahan pencicah.