PUDING ROTI COKLAT

Assalamualaikum,


Lamanya tak update blog. Ada yang rindu tak? Hee..hee, apapun saya ucapkan berbanyak terima kasih kepada pengunjung blog yang tetap setia masuk kesini walaupun dah lama tak berkongsi resipi-resipi baru. Sibuk benar dengan tugas pada awal-awal cuti sekolah macam ni. Maklumlah masa cuti beginilah pulau Lagenda ini di banjiri oleh pelancong tempatan. Balik kerja memang dah lewat dan kalau sempat masak pun yang ala kadar sahaja. Tak sempat nak shoot gambar bagai.

Tapi petang semalam saya sempat buatkan puding roti coklat tau. Yang mudah-mudah macam ni sempatlah. Tak sampai hati melihat roti choco raisin gardenia terbiar di almari dapur menghampiri tarikh luput dan anak-anak pun buat tak tahu je. Bila dah siap transfer kepada puding roti, dihidangkan pula dengan aiskrim vanilla, berebut...sampai tak cukup di buatnya. 

Resipi puding roti coklat ni macam puding roti biasa yang kita buat tu juga dan saya buat ikut resipi asal di blog Hana cuma saya gantikan susu segar dengan susu segar perasa coklat dan guna roti coklat choco raisin. Taburkan juga almond cincang dan hirisan ceri. Memang sepadan dan enak sekali dipadankan dengan aiskrim vanilla. Nak cuba buat? Jom kita tengok resipinya :)

PUDING ROTI COKLAT
Bahan A
8 keping roti - Choco raisin gardenia

Bahan B
2 cawan susu segar - perasa coklat 
2 sudu besar gula kastor
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C
2 sudu besar mentega - dicairkan
2 sudu besar kepingan badam
1 sudu kecil ceri cincang

Cara-cara

1. Sediakan mangkuk. Satukan semua bahan B dan kacau dengan spatula sehingga gula hancur.
2. Seterusnya carik-carikkan roti dan masukkan ke dalam mangkuk tersebut. Biarkan roti  terendam dalam 15 minit.
3. Masukkan separuh kismis/ceri/kepingan badam dan juga mentega cair dan gaul sebati. 

4. Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah digris dengan sedikit mentega.Taburkan baki kismis/ceri/kepingan badam diatas adunan.
4. Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)