ASAM LAKSA IKAN SEKOQ - Ala Fiza's Cooking

Assalamualaikum,

Selamat menyambut hari deepavali untuk sahabat FB saya dan semua yang merayakannya. Hari ini cuti umum dan berehat di rumah, dapatlah masak menu yang menjadi kegemaran anak-anak iaitu laksa. Bezanya dari biasa, kali ini saya hidangkan bersama seekor ikan yang saya kukus terlebih dahulu. 

Seperti yang kita tahu, laksa ikan sekoq memang terkenal di utara, tetapi yang saya masak hari ini bukan dari resepi laksa ikan sekoq yang di jual tu. Lagipun ini adalah asam laksa yang terkenal di Penang, sengaja saya tambahkan ikan di atasnya mengikut permintaan anak-anak. Sedap meratah ikan sambil hirup kuah laksa. Bagi yang nak cuba, resepi ada di bawah ni. jom kita tengok langkah demi langkah. Mudah sahaja caranya.


Asam Laksa Ikan Sekoq
Bahan-bahan 
600gram ikan - saya guna ikan sardin/ikan curut
2 liter air
5 keping asam gelugur
5 tangkai daun kesum
1 bungkus laksa 
garam dan gula secukupnya
80ml jus asam jawa 
3 biji telur rebus

Bahan Kisar (B)
10 tangkai cili kering - rendam dengan air mendidih 
3 tangkai cili besar - merah
5cm kunyit hidup
3 batang serai
1 inci lengkuas
10 ulas bawang merah
1 inci belacan

Bahan sampingan (C)
2 labu bawang besar - di hiris bulat
2 tangkai cili besar - di mayang
beberapa tangkai daun pudina
seikat pucuk gajus - pilihan
Timun - di potong seperti mancis
1/2 nenas - di potong halus
Petis - Jika suka

Cara memasak:

1. Siang ikan dan bersihkan. Rebus hingga masak dan asingkan isinya dari tulang. saya kisar ikan hingga halus dan tapis untuk mengasingkan tulangnya.


2.Masukkan ke dalam periuk ikan yang di kisar tadi dan satukan dengan jus asam jawa beserta daun kesum. Masak dengan api sederhana.


 3. Kisar pula bahan B dan tuang ke dalam periuk kuah laksa. Masukkan asam keping serta garam dan gula secukup rasa. Rebuslah hingga mendidih dan masak sepenuhnya.

4. Untuk menyediakan ikan kukus, bersihkan ikan dan rendam sebentar dengan air asam & perahan limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir. Lumur juga ikan dengan secubit garam sebelum mengukus untuk membangkitkan rasa.
5. Laksa kering tadi perlu di rendam terlebih dahulu sebelum di rebus hingga lembut dan toskan.

6. Apabila semuanya telah sedia, bolehlah di hidangkan dengan bahan sampingan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)