PIZZA JUMBO

Assalamualaikum,

Petang-petang dihujung minggu begini memang seronok bersantai dengan keluarga dirumah. Bila dah berkumpul ramai-ramai begini selalunya yang diminta adalah pizza panas-panas hasil tangan mama lah. Kalau makan diluar selalunya tak puas sebab sedikit benar jadi buat sendiri juga yang puas hati. Nak nak pula letak keju banyak-banyak...fuh sekejap je habis pizza seloyang besar.

Kalau ikut resipi ni dapatlah pizza jumbo saiz 10in x 13in. Kalau tak nak buat loyang besar boleh je jadikan mini pizza atau bahagikan kepada dua loyang saiz 8inci.

Jom lihat resipinya :) 
PIZZA JUMBO
Bahan-bahan
200ml air 
14gm gula 
3gm yis
300gm tepung protein tinggi
6gm susu tepung 
16gm shortening 
3gm garam 

Topping 
Cheese mozarella
sos spaghetti 
sosej secukupnya 
Cendawan butang - dihiris
Lada benggala

Cara membuatnya :

1. Campur air suam dan gula dengan yis. Tunggu kira-kira 15minit sehingga berbuih.

2. Masukkan tepung protein tinggi, susu tepung dan garam kedalam bekas adunan. Kemudian tuang campuran air dan yis yang telah berbuih sambil diuli.

3. Masukkan pula shortening dan uli lagi. Setelah adunan licin dan elastik, masukkan kedalam mangkuk besar dan tutup dengan plastik kira-kira 60minit atau sehingga mengembang.

4. Nipiskan adunan, masukkan kedalam loyang. Letak topping dan tabur parutan keju. 

5. Biarkan adunan mengembang lagi selama 15minit sebelum masukkan kedalam oven.

6. Bakar selama kira-kira 15 minit pada suhu 180'c. Keluarkan dari oven, sapu mentega atau minyak zaitun di tepi pizza dan bolehlah dihidangkan.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)