SANDWICH SARDIN CILIPADI

Assalamualaikum, 

Selamat hari pekerja untuk semua pembaca blog dan rakan-rakan yang sudi masuk ke blog fizalgk. Dah lama benar blog ni tidak di update dengan cerita-cerita terkini. Apa nak buat, sebenarnya dari awal bulan April lagi saya telah melakukan ubahsuai rumah termasuklah keseluruhan bahagian dapur, dan buat sementara waktu saya menumpang dirumah ibu. Jadi sebarang aktiviti memasak agak terhad dan kalau ada pun memang tak sempatlah nak ambil gambar seperti selalu. Kerja ubahsuai masih berlangsung hingga kini dan masih ada sedikit lagi kerja-kerja akhir termasuk pemasangan paip dibahagian sinki dapur serta sambungan ke tandas di dalam bilik tidur utama.

Hari ini sempena cuti hari pekerja alhamdulillah sempat lah buka laptop dan ada beberapa resipi yang masih belum sempat di masukkan ke blog. Untuk petang ini saya kongsikan dahulu resipi sandwich sardin cilipadi. 

Jom kita lihat resipi dibawah ini dan selamat mencuba ye ❤❤❤
SANDWICH SARDIN CILIPADI
Bahan-bahan
1 tin sardin saiz sederhana - Jenama Ayam Brand
4 tangkai cili padi - dibuang biji dan hiris halus-halus
½ biji bawang holland- dipotong dadu 
secubit garam
Majerin atau mentega 
2 cawan mayonis + perahan 1 biji limau nipis + 1 sudu besar gula (Kita hanya gunakan kira-kira 4 - 5 sudu besar campuran mayonis ini kedalam sandwich dan baki boleh disimpan kedalam bekas bertutup didalam peti sejuk)

Hiasan
Iceberg Lettuce@daunsalad, tomato dan timun

Cara membuatnya :

1. Buka tin sardin dan sejatkan sosnya. Kita hanya akan guna isi sardin. Masukkan kedalam mangkuk.

2. Masukkan cilipadi, bawang holland cincang dan secubit garam kedalam mangkuk berisi sardin tadi dan kacau rata. 

3. Masukkan juga campuran mayonis dalam 4 - 5 sudu besar dan kacau lagi.

4. Seterusnya sapu majerin atau mentega pada roti, sudukan sardin yang telah disediakan tadi keatas roti dan atur hirisan tomato & iceberg lettuce@ daun salad. Potong dan bolehlah dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)