MEE GORENG MAMAK SEDAP

Assalamualaikum, 

Hari ini saya ingin berkongsi rahsia kelazatan mee goreng mamak yang sedap. Resipi asal saya cuba dari perkongsian mamak haji dan rahsia kesedapan mee goreng mamak ini terletak kepada kombinasi pes pedas dan pes manis. Pastikan anda sediakan kedua-dua jenis pes ini terlebih dahulu sebelum mula menggoreng mee.
MEE GORENG MAMAK (Goreng untuk sepinggan)
1 cekak mee kuning
Sedikit taugeh.
1 batang sayur sawi - ketuk batang sawi dan dipotong sepanjang 1 inci
1 biji telur
¼ bahagian bawang sederhana besar - dihiris memanjang.
2 ulas bawang putih - diketuk dan dihiris.
1 sudu kecil kicap cair - untuk tambah kemasinan mee

Hiasan :
Hirisan cili merah / limau nipis / bawang goreng 

Cara menggoreng 

1. Bila kuali panas masukkan 2 sudu besar minyak masak, hirisan bawang putih dan dikuti dengan hirisan bawang besar. Kacau hingga harum.
2. Masukkan pula pes/rencah yang anda telah sediakan (di sini anda kena adjust campuran pes secukup rasa - Tidak terlalu masin, tidak terlalu pedas sangat dan tidak terlalu manis).

3. Masukkan cucur udang, tauhu goreng, ubi kentang rebus dan sayur sawi. Bila sawi layu masukkan mee dengan segera. Titiskan kicap cair. 
4. Goncang kuali dengan api sedikit keras. Kalau anda mahu basah tambahkan sedikit air atau pes/perencah. Kalau kering biarkan dia. Pada masa ini anda perlu tentukan api dapur jika nak mee basah kecilkan api dapur, kalau suka mee agak kering kuatkan api dapur. 

5. Bila mee sudah mulai masak. Kecilkan api dan tepikan mee anda dan kosong ruang tengah kuali. Titiskan sedikit minyak dan pecah masukkan sebiji telur. Tutup telur dengan mee dan biarkan dalam 30 saat. 
6. Kuatkan kembali api dapur dan kacau mee dan telur dengan cepat. Gorengan cuma 30 saat saja. Keseluruhan gorengan ini cuma 3-4 minit.
7. Hidangkanlah mee goreng mamak dengan daun bawang+sup/ cili dan akhir sekali taburkan sedikit kacang tanah goreng.

RESIPI PES
PES PEDAS
½ kg kacang tanah.
150 gm cili kering - goreng jangan sampai hangus - agak garing.
100 gm udang kering geragau direndam 5-10 minit, bersihkan dan ditos.
1 genggam kacang dhal (paruppu).
4 ulas bawang putih.
100 gm sotong kering direndam dan dikisar halus. (tidak goreng).

Cara Penyediaan
1. Goreng bahan-bahan di atas dengan aturan bawang putih, kacang tanah, paruppu, cili kering, akhir sekali udang kering geragau/udang kepal. dengan minyak masak. Sejukkan dan kisar halus bersama sotong kering dan air kesemua bahan-bahan tadi.
2. Tumiskan kisaran di atas dengan sedikit minyak sehingga pecah minyak (minyak akan timbul di atas permukaan) dengan masukkan sekali bahan-bahan ini:
- 3 sudu besar gula.
- 2 Sudu besar sos cili.
- 2 Sudu besar sos tomato.
- sedikit air asam jawa, dan garam.

Rasa kepedasan pes anda, sekiranya pes anda rasa pedas sangat boleh tambahkan gula lagi. Cuba dapatkan rasa pes yang anda sukai. Garam perlu teliti kerana bila kita gunakan kita tak mahu mee goreng masin. Kadang-kala mee memang bubuh garam. Garam sebenarnya untuk ketahanan pes itu dari rosak sama seperti air asam jawa. Pes atas boleh digunakan untuk 1 kg mee kuning. Pes ini perlu testing untuk sepingan mee untuk dapatkan nisbah yg tepat.


PES MANIS
½ kg ubi keledek oren - dibuang kulit dan rebus dan lenyek.
3 ulas bawang putih - goreng hingga layu
5 ulas bawang merah - goreng hingga layu
½ cawan air - larutkan dengan 2 sudu besar asam jawa
4 cawan air
sedikit bijan sebagai di sangai - saya tambah
5 sudu besar gula
garam secukup rasa

Cara Penyediaan
1. Kisar bawang putih dan bawang bersama dengan dengan ubi lenyek tadi dan tuang kedalam periuk.
2. Masukkan 4 cawan air dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dapur, masukkan air asam jawa kedalam kuah yang sedang mendidih.
3. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Tabur bijan dan matikan api dapur.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)