PENGAT PISANG SAMA KELEDEK

Assalamualaikum, 

Apa khabar pembaca blog fizalgk dan kawan-kawan sekelian. Harapan saya semoga kita semua sentiasa sihat dan bahagia selalu. Perkongsian pemanis mulut dari saya petang ini adalah Pengat pisang sama keledek. Ada dua jenis keledek yang saya gunakan dalam resipi ini iaitu keledek oren dan keledek jepun, manakala pisang pula saya gunakan pisang raja. 

Pengat ni sangat sesuai dihidangkan untuk minum petang dan kalau ikut style anak bongsu saya, dia suka simpan dalam petiais terlebih dahulu dan makan sejuk-sejuk dengan biskut kering. Tak kiralah dihidangkan panas atau sejuk pengat pisang sama keledek ini memang sedap dan rasanya yang lemak-lemak manis tu sungguh memikat selera. Dan pesanan untuk yang jaga kesihatan tu, bolehlah kurangkan gula ikut kesesuaian ye. Jom buat pengat pisang sama keledek untuk minum petang ni. ❤❤❤  
PENGAT PISANG SAMA KELEDEK
Bahan-bahan
2 ketul keledek oren
2 ketul keledek jepun 
5 biji pisang raja 
2 cawan santan pekat
4 cawan santan cair
½ cawan sagu biji  - cuci dan rendamkan bersama ½  cawan air selama 10 minit dan toskan
2 ketul gula melaka - diracik halus dan masak hingga larut bersama  1 cawan air dan tapiskan
2 helai daun pandan

Cara-Cara:

1. Kupas dan potong dadu besar dua jenis keledek tersebut dan rebus sehingga empuk, angkat dan toskan. Pisang dipotong serong dan ketepikan seketika. 
2. Satukan santan cair dan santan pekat didalam periuk, masukkan sekali air gula melaka yang sudah di tapis tadi. Masukkan daun pandan dan sagu biji dan kacau sebati.
3. Masukkan keledek rebus dan pisang tadi dan renihkan. Kacau sentiasa supaya santan tidak pecah dan biarkan mendidih. 
4. Sekiranya kurang manis bolehlah tambah gula pasir sedikit. Setelah siap, matikan api dapur dan bolehlah di hidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)