BISKUT TELUR MASIN

Assalamualaikum,

Lebih kurang seminggu lagi umat islam akan menyambut kedatangan Hari Raya Aidil Adha @ Hari Raya Korban. Walaupun pada hari Raya ini lebih kepada tumpuan melakukan ibadah korban, tradisi kunjung mengunjung tetap juga diteruskan dan sedikit sebanyak kenalah ada sejenis dua biskut untuk dihidangkan kepada tetamu selain daripada hidangan istimewa yang lain. 

Hari ini saya ingin berkongsi resipi biskut telur masin yang saya buat pada hari Raya Aidilfitri yang lepas. Resipi ini saya ada kongsikan didalam Majalah Saji keluaran Bumper sebab itulah tiada disediakan langkah demi langkah seperti biasa.

Jom kita lihat resipi dibawah ini dan selamat mencuba :) 

BISKUT TELUR MASIN
Bahan-bahannya
250gm tepung gandum
20gm tepung jagung
¼ sudu teh baking powder
1/8 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu besar susu tepung
4 butir kuning telur masin
170gm mentega – dilembutkan
80gm gula icing
½ sudu teh garam halus

Untuk Hiasan
1 biji telur – dipukul ringan
Bijan putih dan hitam secukupnya

Cara membuatnya :

1.Kukus kuning telur masin dan setelah masak , sejukkan dan  lenyek dengan garfu.

2. Ayak tepung gandum, tepung jagung , baking powder, soda bikarbonat dan susu tepung. Ketepikan seketika.

3. Putar mentega dan gula icing menggunakan mixer sehingga gebu.

3. Perlahankan kecepatan mixer, masukkan bahan yang diayak tadi sedikit demi sedikit (3 peringkat) dan masukkan juga telur masin. Campurkan hingga menjadi doh.

4. Masukkan doh kedalam plastik dan simpan didalam petisejuk (chiller) selama 30minit. Setelah itu  canaikan adunan kepada ketebalan 1cm dan terap dengan acuan kegemaran.


5. Atur biskut didalam loyang yang telah dilapik kertas kek terlebih dahulu dan hias dengan sapuan telur dan tabur bijan keatas biskut.

6. Bakar biskut selama lebih kurang 10 -  15minit atau sehingga  biskut masak. Setelah biskut masak sejukkan diatas redai dan bolehlah disimpan kedalam balang kedap udara.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)