BISKUT ARAB

Assalamualaikum, 


InshaAllah lagi 4 hari umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan hari ini baru berkesempatan untuk update blog setelah agak lama menyepikan diri. Tahun ini seperti juga tahun-tahun yang lalu saya hanya hasilkan biskut-biskut ringkas sahaja dan kebanyakkannya resipinya di cuba dari blog rakan-rakan blogger.

Untuk resipi pertama hari ini saya kongsikan resipi biskut yang sangat mudah dan hanya menggunakan 4 bahan sahaja. Biskut yang cair di dalam mulut ini amat di gemari oleh anak-anak saya. Untuk menyalut biskut ini saya gunakan gula icing menggantikan gula kastor. 

Bagi yang ingin mencubanya saya kongsikan resipi di sini.

BISKUT ARAB
Bahan-bahan
3 cawan tepung gandum - goreng tanpa minyak hingga kekuningan
1 cawan gula kastor
1 cawan minyak sapi
1/2 cawan gula icing 

Cara membuatnya :

1. Biarkan tepung yang di goreng sejuk seketika. Satukan tepung gandum dengan gula kastor dan gaul sekata.

2. Masukkan pula minyak sapi sikit demi sikit dan uli hingga jadi doh.

3. Bulatkan adunan dan bakar dengan suhu 180'c selama lebih kurang 15 minit
.
4. Sejukkan biskut yang telah siap di bakar dan golekkan dengan gula icing.

5. Masukkan di dalam cawan kertas kecil dan simpan di dalam bekas kedap udara.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)