ROTI JALA PANDAN

Assalamualaikum,


Wah lama benar menyepikan diri dari berblogging. Sedar tak sedar dah sebulan blog ini terbiar tanpa entry baru. Maaf juga kerana tidak sempat menjawab segala komen-komen dari pengunjung di blog ini dan InsyaAllah akan di jawab juga dalam waktu terdekat. Apa nak buat, kebelakangan ini memang sibuk benar.

Tetapi dalam sibuk-sibuk itu pun saya sedang membina satu lagi blog baru iaitu berbentuk wordpressblog yang akan di kongsikan pada bulan ramadhan yang akan datang memaparkan segala tips masakan dan petua ceruk dapur untuk surirumah, khususnya ibu yang bekerja yang sentiasa sibuk. Nanti setelah siap sepenuhnya pasti akan saya beri pautannya disini.

Hari ini pula saya ingin berkongsi resepi ringkas iaitu roti jala pandan. Harap-harap selepas ini sehingga bulan puasa saya akan kembali rajin kedapur dan dapatlah kita berkongsi ilmu masakan ringkas untuk sama-sama belajar ye. 

ROTI JALA PERISA PANDAN
Sumber : ummizaihadi-homesweethome
Bahan-bahan ( 3 - 4 orang )
3 cawan tepung gandum
2 1/2 sudu besar minyak masak
1 sudu teh garam
1 biji telur
2 cawan susu segar+1 1/2 cawan air
beberapa titis pandan paste + sedikit pewarna hijau (boleh juga kisar 3 helai daun pandan dengan air dan tapis)

Cara-cara :

1. Blendkan semua bahan di atas hingga sebati. 
2. Kalau nak tahu adunan dah boleh jala ke belum, cuba masukkan sesenduk ke dalam acuan. Kalau keluarnya tak putus-putus maknanya dah boleh di jala menggunakan kuali non stick. Kuali biasa pun boleh asal tak melekat. Saya menggunakan pemanggang newage cookware dan proses menjala sungguh mudah.
3. Lepas jala atas kuali biarkan dalam beberapa saat. Kalau dah masak tak perlu dibalik terus sahaja di angkat dan gulung.
4. Bila dah siap bolehlah dimakan dengan kuah durian atau kari ayam.

# Sesuai untuk open house sebab walaupun sampai ke petang roti jala tu tetap lembut seperti baru dimasak. Cubalah.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)