KUIH BAKAR DURIAN

Assalamualaikum, 

Enaknya kuih bakar durian atau di sebelah utara semenanjung, masyarakat di sini menyebutnya bengkang durian. Apalagi saya membakarnya di dalam loyang muffin dan agak berkerak kuihnya, memang sangat sedap.

Di Langkawi sekarang banyak durian di jual di pinggir jalan dan bagi penggemar durian sudah  pasti  tercari-cari resepi untuk mempelbagaikan hidangan dengan raja buah ini. Apa kata cuba resepi kuih bakar seperti yang saya buat ini.

Kali ini saya mencuba resepi dari blog Bro Rozan & ternyata sungguh mudah cara membuatnya. Selagi ada kemahuan, pasti menjadi. Jom kita intai resepinya.
KUIH BAKAR DURIAN 
Sumber : Bro Rozzan 

Bahan-Bahan
260 gm tepung gandum
240 gm gula
400 ml santan pekat (dalam kotak)
450 ml air
4 biji telur saiz besar - kocok sedikit
2 sudu besar minyak sapi
sedikit bijan - (saya tambah)
1 sudu teh garam (atau secukup rasa)
pewarna kuning (pilihan - tak letak pun tidak mengapa)
secubit serbuk vanilli (saya letak 1 sudu teh esen vanilla)
250 gm isi durian (dilecek)

Cara:

1. Tepung, gula dan air disatukan dan kacau rata-rata.
2. Masukkan isi durian, santan pekat, telur, vanilli, pewarna, garam dan kacau terus.
3. Masukkan minyak sapi dan ratakan.

4. Panaskan loyang di dalam oven dan sapu sedikit minyak/minyak sapi.
5. Keluarkan loyang dan tuang adunan tadi ke dalamnya.Boleh juga di taburkan dengan sedikit bijan, jika suka.

6. Bakar selama 30-40 minit atau hingga kekuningan dgn suhu 180-200 darjah Celsius.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)