BINGKA UBI PANDAN

Assalamualaikum,

Sarapan apa agaknya ya? Alhamdulillah saya sekeluarga bersarapan bengkang ubi kayu pandan pagi ni. Dah lama tak buat sebarang kuih sendiri untuk sarapan pagi, tapi sekembalinya saya dari pejabat petang semalam terperasan ada ubi kayu yang saya beli dari pasar malam jumaat lepas masih elok terikat di dalam bungkusan plastik. Daripada di biarkan rosak saya tukarkan kepada kuih yang lazat untuk hidangan pagi ni. Alhamdulillah :)

Resepi ni saya ambil dari blog yatie, dan resepi asalnya dari Bro Rozan. Saya hanya buat separuh dari adunan iaitu seperti resepi di bawah ini. Sedap tau, paduan pes pandan dan ubi kayu memang benar-benar mantap. 

Oh ya, ada pembaca yang pernah bertanya...kalau bingka ubi kayu ni memang tidak menggunakan sebarang tepung ke? Atau resepi yang di kongsikan tu terlupa nak masukkan tepung. Jawapannya memang TIDAK menggunakan tepung, cuma ubi yang di parut sahaja dengan bahan-bahan lain :)
BINGKA UBI PANDAN
Bahan-Bahan (loyang 5x9x2 inci)

500gm ubi kayu yang telah di parut (perah dan buang semua kanjinya)
250 ml santan pekat (santan kotak)
75 ml air
125 gm gula
2 biji telur – pukul sedikit (saya guna telur gred A)
1/2 sudu besar minyak sapi - saya hanya guna mentega
1/2 sudu besar pes pandan
1/2 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning (utk mendapatkan warna hijau yg lebih menarik)

Cara membuatnya :

1. Satukan ubi parut dan gula dalam sebuah mangkuk besar lalu masukkan minyak sapi/mentega dan telur. Gaul rata bahan-bahan ini.
2. Kemudian masukkan juga santan, pes pandan, air, garam dan pewarna kuning. Kacau lagi sehingga sebati.
3. Sapukan sedikit minyak pada dasar dan keliling loyang. Masukkan adunan ubi tadi kedalamnya. Bakar di dalam oven selama kira-kira 1 jam – 1 jam 10 minit dgn suhu 200/220 darjah Celsius. Oven hendaklah dipanaskan terlebih dahulu.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)