KEK CHIFFON COKLAT

Assalamualaikum, 


Amboi...entry kek lagi ye hari ni. Hehehe..ada beberapa orang teman baik saya diFB tinggalkan komen, rajin benar saya buat kek tiap-tiap hari. Sebenarnya sebahagian daripada entry blog untuk minggu ini dah lama tersimpan dalam draft dan baru sekarang saya publish sedikit demi sedikit. Secara kebetulan pula kesemuanya entry berkenaan dengan kek rupanya. Aaa ah lah kan, baru saya perasan.  Rupanya selama ini saya begitu obses sekali buat beraneka jenis kek...tapi yang mudah-mudah sahajalah. Kalau kek jenis berkrim tu saya kurang gemar tapi kek kosong macam Kek Chiffon Coklat dibawah ni saya sukalah. Sedap gandingkan dengan teh O dipetang hari.

Bila datang mood rajin barulah godek-godek gambar dan resipi untuk kongsikan diblog. Kalau datang mood malas pulak sampai bersawanglah blog tidak dijenguk...apatah lagi nak ketuk keyboard laptop untuk update sepatah dua kata. Maklumlah selain dari berblogging, tanggungjawap pada kerjaya dan keluarga pun kena beri tumpuan juga kan. Terharu dan bersyukur, walaupun jarang-jarang update blog...masih ada pembaca yang sudi masuk kesini tiap hari. Terimakasih saya ucapkan :)  

Baiklah hari ini saya nak kongsikan resipi kek chiffon coklat. Tak susah sebenarnya nak buat kek chiffon dan yang penting kena berani mencuba. Jika betul-betul ikut resipi, yang tak tahu buat kek atau pertama kali mencuba pun akan menjadi dengan jayanya. Jom kita lihat resipi kek Chiffon Coklat.

KEK CHIFFON COKLAT 
Bahan-bahan
225gm tepung gandum
200gm gula kastor
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam halus
25gm serbuk koko
6 kuning telur - Gred A

Bahan B
180ml susu segar
120ml minyak
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C
6 putih telur - Gred A
100gm gula kastor

Cara membuatnya: 

1. Masukkan Tepung gandum, gula kastor. baking powder, garam dan serbuk koko kedalam mangkuk besar. Kacau dengan hand whisk agar semua bahan bercampur.


2. Masukkan kuning telur kedalam bahan-bahan tepung tadi, diikuti oleh susu segar, minyak dan esen vanila. Kacau hingga sebati dan gula larut. Ketepikan seketika. 

3. Didalam mangkuk lain, pukul putih telur dan masukkan gula 3 tahap hingga menjadi 'soft peak' iaitu jika diterbalikkan mangkuk adunan putih telur tidak akan tumpah.(sila lihat gambar dibawah).

4. Seterusnya masukkan putih telur kedalam mangkuk berisi tepung juga 3 tahap. kaup balik hingga sebati.


5. Tuang adunan kedalam loyang kek chiffon dan hentak-hentakkan sedikit sebelum dibakar pada suhu 170'c selama 1jam atau 1jam 5minit. jangan risau, adunan kek tidak akan meleleh dibawah loyang ketika anda menghentaknya. Tapi, jangan pula hentak terlampau kuat ye :D . Sebelum masukkan adunan, JANGAN sapu sebarang minyak pada loyang seperti kita membuat kek-kek lain. Kek tidak akan melekat diloyang dan cara untuk keluarkannya hanya sisipkan pisau disekeliling loyang.
6. Setelah kek masak terbalikkan loyang agar kek tidak kempis. Biarkan hingga sejuk. Sayangnya saya tidak ambil gambar ketika loyang diterbalikkan. Mungkin pada entry akan datang saya akan tunjuk caranya.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)