NASI AYAM

Assalamualaikum,

Resepi nasi ayam ini ringkas dan sentiasa menjadi pilihan saya sejak dulu. Proses membuatnya tidaklah renyah dan bahan yang di gunakan juga tak banyak. Yang penting semua anak-anak suka. 

Saya lebih suka membakar ayam ini dengan ketuhar dari menggorengnya kerana bagi saya cara ini lebih menyihatkan dan kurang berminyak. Terpulang bagaimana cara kita menyediakan ayam ini, ianya tetap saja enak. 

Resepi ini tidak di sertakan dengan sos kicap, tetapi nampaknya anak-anak saya lebih suka gandingkan dengan kicap manis kipas udang kegemaran mereka. Sedap... 
NASI AYAM 
Sumber : Chef Hanieliza

Bahan-bahan
1 ekor ayam [potong 4] - saya potong dua
4 tin susu beras AAA - saya gunakan beras biasa
5 ulas bawang putih [ketuk]
2 inci halia[ketuk]
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 sudu besar kicap cair (saya lebihkan sedikit)
2 helai daun pandan [simpulkan]
garam secukupnya

Sayuran 
Daun salad
timun
tomato
daun sup & daun bawang [racik]
bawang goreng

Sos Cili 
10 biji cili merah
2 ulas bawang putih
2 sudu besar cuka atau jus limau nipis
gula & garam secukupnya

Cara membuat:

1. Rebuskan ayam, halia, bawang putih, garam, kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga.
2. Bila sudah mendidih angkat dan toskan ayam.

3. Lumurkan kicap cair pada ayam (saya cucuk-cucuk sedikit ayam dengan garfu)dan gorengkan dalam minyak yang banyak sehingga masak. Saya bakar dalam ketuhar.
Ayam Sebelum di Bakar 

4. Ambil 5 tin susu air rebusan ayam dan masukkan dalam rice-cooker.Masukkan beras dan daun pandan. Masakkan beras seperti masak nasi biasa.
5. Sup : Air rebusan yg lebih tadi masukkan garam & carrot dan biarkan mendidih. [Sekiranya nampak sikit bolehlah tambahkan air supaya dapat seimbangkan dengan hidangan nasi.]
6. Sediakan bahan cilli sos dan kisar. Rasakan masin & masam dan manisnya.

7. Sayur dan ayam dipotong kecil.

8. Hidangkan dalam pinggan bersama nasi dan sup yg telah dimasukkan daun sup & bawang serta bawang goreng.

Tips 
Ayam boleh juga dibakar pada suhu 180’C selama 30 minit.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)