BINGKA PISANG - 2

Assalamualaikum,

Bingka pisang ini di buat kerana ada banyak lebihan pisang pemberian ibu dua hari lepas. Mulanya di buat goreng sahaja, tetapi masih ada  lebihan lagi dan tak ada siapa yang berkenan menyentuhnya. Jadi saya kisar je menjadi bingka untuk sarapan pagi ni. Resepi asalnya menggunakan pisang emas, tetapi pisang yang saya gunakan adalah pisang raja. Rasanya tetap sahaja sedap dan lemak-lemak gitu. Mungkin juga kerana kandungan adunan bingka ini memasukkan susu pekat.

Cuma bingka yang saya buat ini kurang berseri sedikit. Agaknya apa yang kurang ye? Alamak...dah siap bakar baru perasan lupa letak sedikit pewarna kuning...haish.. :D

Jomlah langsung kita lihat resepinya. Hari ini tak boleh cerita panjang...ada kerja penting menanti walaupun hari ini cuti dari tugas pejabat.
Bingka Pisang
Sumber : DayangJack

Bahan-Bahan
1 cawan tepung gandum
200 ml santan pekat
125 air
3 biji telur C
2-3 biji pisang emas ranum (dilenyek)
80g gula pasir (+/-)
2 sudu besar susu pekat
2 sudu besar minyak sapi atau minyak masak sayuran
sedikit esen pisang jika suka
secubit garam
sedikit pewarna kuning (Ini saya terlupa letak)
bijan untuk taburan
Cara-cara

1. Kisar semua bahan di atas (kecuali tepung dan bijan) hingga sebati.
Kemudian masukkan tepung dan kisar/blend sekali lagi. Blender saya kecil jadi saya cuma tuangkan bahan yang di kisar kedalam tepung dan kacau dengan 'hand whisk'.
2. Sediakan loyang. Sapukan dengan minyak masak. Tuangkan adunan tadi ke dalamnya dan taburkan bijan secukupnya. Bakarlah ke dalam oven selama 1 jam atau hingga keperangan dengan suhu 160C-170C.
3. Setelah masak, biarkan sebentar di dalam oven selama 10 minit. Selepas itu bolehlah dikeluarkan. Sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong. (tapi memang sedap dimakan masa ia masih panas sebab terasa sangat kegaringan kerak bahagian atasnya)

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)