KEK MINYAK

Assalamualaikum,


Selamat berhari minggu untuk semua pembaga blog yang sudi singgah di sini. Rencana kemana agaknya hari minggu begini? Kalau saya di sini, hari ni dah janji dengan anak yang tinggal di asrama untuk buatkan sebiji kek. Rindu katanya masakan mama...sedih bila dengar suara anak kedua saya yang di tingkatan satu dan tinggal di asrama di talian telefon malam tadi. Ada dokumen yang dia perlukan saya hantar segera untuk urusan sekolah hari ini, dan saya ambil kesempatan untuk hantar juga bersama sebiji kek ringkas iaitu kek minyak untuk di nikmati dengan kawan-kawannya.

Saya lihat dah ramai teman-teman blogger dah buat kek ni hanya saya sahaja yang ketinggalan keretapi nampaknya ni :D. Saya pinjam sekejap kek ini untuk sesi fotografi sebelum di hantar dan sempat merasai sepotong...hmmm memang sedap. Kurang manis tetapi lebih kepada terasa lemak susu pekat.

Baiklah...saya kongsikan resepi kek minyak di sini bagi yang ingin mencuba.
KEK MINYAK 
Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
5 biji telur - gred A
3/4 cawan gula halus
1 sudu besar ovellete
1 cawan minyak masak
1 cawan susu pekat
1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara:

1. Ayak tepung gandum dengan baking powder dan ketepikan seketika.

2. Di dalam mangkuk lain, pukul telur dan gula hingga kembang - dalam 15 minit.
3. Bila telur dah kembang, masukkan ovelette, esen vanilla dan susu pekat. Pukul lagi hingga rata.

4. Masukan minyak masak sambil dipukul lagi tapi sekadar untuk adunan bergaul rata.

5. Akhir sekali masukkan tepung yang di ayak tadi dan gaul lagi hingga rata. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan campurkan dengan warna kegemaran. 
6. Sapu loyang dengan sedikit mentega dan lapislah kek berselang seli mengikut warna.
8. Bakar pada suhu 170 celcius selama 45 minit atau sehingga kek masak (bergantung kepada oven masing-masing).


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)