IPOH KWAY TEOW SOUP

Assalamualaikum,

Saya ada ramai teman berbangsa cina dan perbualan kami juga tentunya sering berkisar tentang makanan dan hobi memasak. Salah satu menu yang saya teringin nak cuba adalah kue teow sup Ipoh. Dengar kata kue teow sup ini sedap.

Bila buat carian di google saya terjumpa resepi yang nampaknya menggoda selera. Setelah memasaknya ternyata memang tak rugi saya mencuba dan menepati citarasa. Terimakasih kepada tuan punya resepi dan saya kongsikan sekali lagi di sini. Tetapi ada sedikit ubah suai resepi ini mengikut selera saya dan keluarga.
IPOH KWAY TEOW SOUP 

BAHAN-BAHAN UNTUK KUAH
400gm tulang ayam
 kulit/kepala/ekor udang yang di kopek - dari 250gm udang 
50gm ikan bilis
1/2 cawan minyak 
2 liter air (resepi asal 3 liter)
1sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk perasa
1/2 sudu teh minyak bijan - (ini saya tambah)
2 ulas bawang putih - di ketuk (ini saya tambah)

Cara memasak:

1. Masukkan air ke dalam periuk dan masukkan tulang ayam masak hingga mendidih dan renihkan. 

2. Sementara itu masukkan minyak ke dalam kuali dan goreng kulit udang yang di kopek tadi. Setelah di goreng hingga kuning keemasan, tuang minyak goreng tersebut ke dalam bekas dan simpan untuk di hidangkan bersama kue teow nanti. Ia di sebut sebagai minyak udang dan baunya memang harum sekali.

3. Di dalam periuk yang di rebus tulang ayam tadi, masukkan juga kulit udang yang di goreng,bawang putih,ikan bilis dan rebus serta renih dengan api sederhana untuk mendapatkan kuah yang lazat. Perasakan juga dengan garam dan serbuk perasa. 

BAHAN-BAHAN KWAY TEOW (Semua ini di masak di dalam bekas lain)
Sebungkus Kue Teow
Seikat daun kucai  - di celur sebentar di dalam air mendidih dan potong 
Isi ayam bahagian dada - di rebus dan siat-siatkan
Udang segar - di rebus sebentar 
Kicap cair dan serbuk lada putih (lada sulah)
Cara menghidangnya:

1.  Celur kue teow di dalam air mendidih dalam beberapa saat, tos dan masukkan kedalam mangkuk. Masukkan daun kucai, udang dan isi ayam. 

2. Masukkan juga 1 sudu teh minyak gorengan udang.
3. Seterusnya masukkan 1/2 sudu besar kicap cair dan sedikit lada putih/sulah. Tuang pula kuah sup tadi panas-panas dan hidangkan.
4. Enak juga di hidangkan dengan bawang putih goreng dan cili padi potong yang di campur kicap cair. Saya gandingkan dengan cili merah. Memang sedap. :)

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)