PUDING KARAMEL

Assalamualaikum,

Sepanjang cuti persekolahan ini saya manafaatkan sepenuhnya dengan anak-anak di rumah sebaik pulang dari kerja. Yang paling menyeronokkan adalah apabila berkongsi hobi memasak dengan anak gadis saya.

Puding karamel adalah antara pencuci mulut yang menjadi kegemarannya. Tak sah jika di bulan ramadhan berbuka puasa tanpa puding yang satu ini. Ada berbagai versi pula puding karamel ni, dan kali ini saya ajak anak gadis saya mencuba resepi hasil perkongsian dari teman FB yang tidak lokek berkongsi tips masakan dan resepi iaitu Lina Zubir. Terima kasih Lina, untuk resepi yang 'marvelous' ni. Izinkan saya berkongsi resepi di sini pula untuk rujukan di masa depan.

Resepi ini untuk satu adunan (Kalau nak tebal macam gambar kat atas tu, sila gandakan kepada dua adunan)

Sumber : Lina Zubir (Teman FB)
Bahan-bahan (untuk loyang 8")
5 sudu besar gula pasir 
(Sebatikan dengan 'hand whisk')
1 tin susu cair
4 sudu makan susu pekat
4 biji telur gred A
1 sudu teh tepung kastad
1 sudu teh esen vanilla
Cara membuatnya:

1. Hanguskan gula tadi di dalam loyang dengan api yang kecil hingga keperang-perangan, matikan api dan ketepikan seketika.
2. Tapis bahan yang di sebatikan dengan 'hand whisk' tadi kedalam loyang berisi gula hangus.
3. Bakar pada suhu 160'c menggunakan kaedah 'steam bath' selama 1 jam.
4. Sejukkan terlebih dahulu barulah di telangkupkan kedalam pinggan untuk di hidangkan.

# Untuk yang baru belajar, kaedah 'steam bath' adalah memasukkan loyang berisi adunan kedalam bekas berisi air dan di bakar di dalam oven mengikut suhu yang di kehendaki hingga masak.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)