BINGKA TELUR

Assalamualaikum,

Selamat berhari minggu untuk pembaca yang sudi singgah di sini. Sarapan apa hari ni? Kalau saya, Alhamdulillah hari ni sempat sediakan bingka telur untuk keluarga. Sedap bingka ni, apalagi saya kisar daun pandan dan masukkan kedalam adunannya. Kalau letak esen pandan, rasanya kurang asli seperti yang ibu buatkan ketika saya masih kecil.

Bagi saya bau pandan yang harum semerbak ketika kuih ini di bakar menyedapkan lagi rasa bingka ini. Mau lihat resepinya? Jom... 
BINGKA TELUR
Resepi asal : Joayee Myr
Sumber : Syapex Kitchen

Bahan-bahan [ 1/2 adunan loyang 8x8 ]
3 biji telur
1 cawan air daun pandan (saya kisar 4 helai daun pandan dengan air dan tapis)
400ml santan pekat
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula [Jika suka kurang manis guna 1/2 cawan]
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar mentega - cairkan
Boleh juga tambahkan sedikit pewarna hijau (untuk warna yang ceria)

Cara-cara:

1. Kisar 1 cawan air dengan 4 helai daun pandan dan tapis. Ketepikan pati daun pandan tersebut seketika.
2. Masukkan semua bahan-bahan lain termasuk air pati daun pandan ke dalam 'blender' dan kisar semua bahan hingga tepung tak berketul-ketul.

3. Lengserkan 1/2 sudu besar minyak kedalam loyang dan masukkan sebentar kedalam oven. 
4. Bila loyang sudah panas, tuang adunan tadi dan bakar pada suhu 150'c selama 1 jam atau sehingga masak.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)