BUBUR KACANG HIJAU BERJAGUNG

Assalamualaikum, 

Sedapnya menikmati bubur kacang hijau yang di campur dengan jagung. Jika tak ada jagung segar, boleh juga gunakan isi jagung dalam tin (jenis whole kernel). Jika anak-anak saya, mereka suka cicah bubur kacang dengan roti. Teringat ketika saya masih kecil dulu pun begitu. Kalau ibu buatkan bubur kacang saya suka benar patah-patahkan biskut cream cracker dan tabur di atas bubur tersebut. Sedapnya...bila kunyah biskut yang ranggup bercampur dengan bubur yang lemak-lemak manis.

Ibu pernah bagi petua untuk cepatkan kacang hijau empuk adalah dengan meletakkan sudu kedalam periuk ketika merebus kacang tersebut dan saya pernah mencubanya dan berhasil.

Malah ada petua untuk melazatkan lagi bubur kacang hijau, sebelum rebus kacang tersebut elok di goreng tanpa minyak sehingga agak garing sedikit dan berbau wangi. Selepas itu rendam dalam air lebih kurang 2 jam agar cepat kembang dan bangkit baunya. Boleh cuba tips ni kan...tapi oleh kerana nak cepat, saya masak bubur kacang hijau berjagung ni seperti biasa sahaja dan rasanya tetap enak. 

BUBUR KACANG HIJAU BERJAGUNG 

Bahan-bahan 
200gm kacang hijau ( di bersihkan  dan di rebus)
1 cawan isi jagung dalam tin (jenis whole kernel)
500ml santan cair  
250ml santan pekat 
2 sudu besar susu pekat manis
40gm gula pasir (boleh tambah jika suka manis)
80gm gula melaka (di hancurkan) - boleh juga guna gula merah
2 helai daun pandan di simpulkan 
sedikit garam 

Cara membuat :

1. Bersihkan kacang hijau dan rebus hingga empuk.

2. Masukkan jagung, gula pasir, gula melaka, daun pandan, garam dan santan cair.


3. Kacau selalu hingga mendidih kemudian tuangkan santan pekat dan isi jagung. kacau lagi hingga bubur masak. Jika bubur agak pekat, bolehlah di tambah air. Apabila mendidih, angkat dan hidangkan. Bubur ni juga sedap di hidangkan sejuk dengan memasukkan kedalam peti ais.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)