APAM PISANG

Assalamualaikum.

Apam pisang ini saya buat untuk mempelbagaikan resepi apam yang sedia ada. Ada berbagai versi apam pisang dan kali ini saya tertarik dengan resepi yang satu ini setelah berkunjung ke rahelblogspot.com.

Apam yang rahel buat di letak inti nutella, tetapi saya gantikan dengan sekaya kerana hanya itu yang ada di dapur pagi ini, dan apam yang saya buat juga tidaklah semekar seperti pemilik asal resepi kerana saya tidak mengunakan api yang terlalu besar ketika mengukus sebab bimbang inti sekaya yang saya letak itu mencair bila apam terlalu merekah.

Apa pun apam ini memang sedap dan gebu. Saya ingin berkongsi sekali lagi resepinya di sini :) 

APAM PISANG 
Sumber resepi : Rahel

Bahan-bahannya:-
120gm pisang ranum - dilenyek halus
100g gula pasir
150gm tepung naik sendiri
1/4 sudu teh serbuk penaik
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh esen pisang atau boleh juga guna esen vanilla
1 biji telur B - dipukul sedikit
1 sudu besar minyak masak
50ml susu segar atau susu cair
sedikit pewarna kuning

coklat nutella untuk inti - saya gantikan dengan sekaya


Cara membuatnya:

1.Satukan semua bahan dalam mangkuk.Gaul sebati dengan whisk.


2.Tuangkan 1 sudu makan adunan ke dalam acuan,kemudian masukkan 1/2 
   sudu kecil inti, tuangkan lagi adunan di atasnya hingga 90% penuh.


3.Kukus apam selama 15 minit dengan api kuat.


Tips yang saya ambil dari Rahel : 

*panaskan air dalam periuk pengukus hingga betul2 mendidih baru
  masukkan apam & kukus.
*balut tudung periuk dengan kain/tuala bersih agar apam tidak ter-
  kena wap.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)