PULUT MANGGA

Assalamualaikum,

Salam hari sabtu. Sesekali makan pulut mangga pun sedap, kan? apalagi jika mangga tersebut manis dan bersari. Hidangan ini merupakan sejenis pencuci mulut dari negara jiran, Thailand tetapi sesuai juga dengan selera orang Asia dan barat.

Memasak pulutnya juga sangat mudah dan cepat. Jika di Thailand kebiasaannya pulut mangga ini di hidangkan juga untuk sarapan pagi. Baiklah, mari kita lihat resepi yang mudah dan sedap ini.

PULUT MANGGA
Bahan-bahan
1 cawan beras pulut
2 cawan santan pekat 
1/2 cawan gula pasir 
1 sudu teh garam
2 biji buah mangga masak 


Cara membuat:

1. Basuh beras pulut dan rendam dalam 3 jam atau semalaman. Tos kan air rendaman dan kukus hingga masak (anggaran 15minit)


2. Larutkan gula dan garam kedalam santan kelapa dan panaskan di atas dapur dengan api yang sederhana dan sentiasa di kacau agar santan tidak berketul dan pecah minyak. Bila santan telah masak, asingkan kira-kira 1/2 cawan santan untuk di gunakan ketika menghidang nanti. Masukkan juga secubit garam lagi kedalam santan tersebut.

3. Bila pulut telah masak, tuang baki santan (1 1/2 cawan tadi) sedikit demi sedikit sambil di kacau pulut tadi dan tutup bekas pulut seketika.

3. Hidangkan pulut tersebut dengan mangga yang telah masak dan sedikit santan yang di asingkan tadi.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)