CHOCOLATE PEANUT PIE

Assalamualaikum,

Rupanya membuat pai tidaklah sukar seperti  di bayangkan. Sekali kita cuba membuatnya, pasti ingin mencuba lagi. Pai juga boleh di pelbagaikan mengikut selera kita sendiri dan jika saya,  anak-anak lebih menggemari inti pai yang manis maka timbul lah idea untuk mempelbagaikan resepi  ini.

Kali ini saya membakar kulit pai menggunakan loyang muffin manakala intinya di buat dari coklat masakan, susu cair dan mentega kacang chunky. Kelebihan mentega kacang chuncy ini adalah serpihan kacang ranggup di dalamnya melazatkan lagi inti pai ini ketika di kunyah.

Inilah resepi Chocolate peanut pie yang saya buat baru-baru ini... :)


CHOCOLATE PEANUT PIE
Bahan kulit pie (pie crust)
350gm tepung gandum 
1 sudu teh garam 
2 sudu makan gula pasir
200gm mentega - Sejukkan dalam peti ais hingga keras potong kecil-kecil
60hingga 120ml air ais

Bahan Inti 
200gm coklat masakan 
60gm mentega kacang chunky
150ml susu cair

Cara membuat:

1. Satukan mentega, tepung gandum, garam dan gula. Masukkan air ais sedikit demi sedikit hingga doh boleh di bentuk dan tidak melekat pada tangan.

2. Masukkan ke dalam peti sejuk dalam 15minit sebelum di bentuk ke dalam acuan muffin dan cucuk dengan garfu bahagian bawah adunan agar tidak menggelembung.


3. Bakar dalam oven dengan api bawah selama 15minit dengan suhu 170'c.

4. Bahan inti : Masak coklat masakan yang di cincang dengan mentega kacang dan susu cair hingga pekat. Tuang ke dalam kulit pie yang telah masak dan setelah sejuk dan beku bolehlah di hidangkan.




1 ulasan:

Sila tinggalkan komen :)