KUIH BAKAR JAGUNG

Assalamualaikum,

Salam pagi jumaat :). Sekejap sahaja kita bakal sampai ke minggu kedua tahun 2013 dan hari ni dah 11hb Januari. Jika di negeri Kedah, hari ini dan esok anak-anak bercuti hari minggu, dan hari Ahad sekolah akan di buka semula, Jadi hari ni boleh sedikit bersantai  kerana anak-anak tidak terkejar untuk bangun awal ke sekolah. Bolehlah saya masuk ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi dengan tenang. :)

Pagi ini saya sempat buatkan kuih bakar jagung untuk sarapan pagi kerana kebetulan ada  stok bahan-bahannya di almari dapur. Resepi ini ringkas dan cepat kerana cuma blender semua adunan dan bakar hingga masak di dalam oven selama 1 jam. Untuk mendapatkan lebih kerak, saya tukar ke api atas 10minit terakhir.

Jom kita lihat resepinya...:)

 KUIH BAKAR JAGUNG
Sumber : zana08 - My Resepi
Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 cawan susu sejat 
3/4 cawan gula
2 biji telur
1 tin jagung manis ala krim
sedikit pewarna kuning
sedikit bijan
1 sudu teh esen vanilla - (saya tambah)
1 sudu besar mentega - (saya tambah)


CARA MEMBUATNYA:

1. Kisar semua bahan hingga sebati kecuali jagung, mentega dan bijan di dalam blender.

2. Masukkan jagung dan kisar sebentar sahaja.


3. Panaskan loyang di atas dapur sebentar, masukkan mentega dan biarkan cair. Tuang adunan yang di blender tadi ke dalam loyang dan taburkan bijan.

4. Bakar pada suhu 180'c selama 1 jam, dan 10minit terakhir saya tukar kepada api atas sahaja dan menjadikan kuih lebih berkerak.

* Seperti biasa, sebelum membakar kuih atau kek, sila panaskan oven selama lebih kurang 10minit terlebih dahulu ;)





1 ulasan:

Sila tinggalkan komen :)