BROWNIES PISANG KUKUS

Assalamualaikum, 

Dah lama rasanya tak update blog :), sebab terlalu sibuk dengan tugas harian di pejabat. Selalunya bila sampai musim sibuk seperti cuti umum baru-baru ini dan tahun baru cina yang bakal menjelang, kesibukan tugas di pejabat semakin berganda dan sampai rumah sudah malam dan keletihan. Tugas sebagai seorang surirumah yang bekerjaya memang menuntut kesabaran dan pengorbanan yang besar, tapi jika kita berjaya mengimbangi keduanya dan memberikan yang terbaik..pasti ada kepuasan dalam diri.

Hari ini ada sedikit kelapangan, saya ingin berkongsi resepi brownies pisang kukus. Bagi saya yang gemar pisang dan coklat, resepi ini sangat sedap dan mudah di sediakan. Sesuai juga bagi yang kurang mahir menggunakan  oven dan baru belajar-belajar memasak, seperti anak dara saya yang seorang tu ;) 

Jom, langsung saja kita melihat resepi brownies pisang kukus...

BROWNIES PISANG KUKUS
Sumber : justtryandtaste.com
Untuk 24 potong brownies - menggunakan loyang 20cm x 20cm
Bahan-bahan
150gm coklat masakan hitam 
125gm gula pasir
3 sudu besar mentega
1 sudu teh esen vanilla
300gm pisang emas (di lecek hingga halus)
2 biji telur ayam - gred A (di pukul ringan)
100gm tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
20gm serbuk coklat
1/2 sudu teh garam 


CARA MEMBUAT 

1. Siapkan loyang ukuran 20cm x 20cm, sapukan mentega dan alas bahagian bawah dengan kertas minyak. ketepikan.

2. Dalam sebuah mangkuk besar, masukkan tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan garam, kacau dengan spatula agar semuanya bercampur.

3. Cairkan coklat masakan dengan kaedah double boiler (letakkan mangkuk tahan panas di atas periuk berisi air mendidih) hingga coklat cair. Angkat dari api.


4. Kacau coklat tadi dengan whisk dan tambahkan gula pasir, mentega , esen vanilla. Kacau lagi hingga semua bahan larut. 


5. Tuangkan adunan coklat tadi kedalam mangkuk yang agak besar, masukkan pisang lecek ke dalamnya dan kacau rata. Tambahkan telur yang di pukul tadi (pastikan coklat tidak panas ketika memasukkan telur). Kacau dengan whisk hingga adunan panas.

6. Masukkan tepung yang bercampur serbuk koko, baking powder dan garam tadi dalam 3 tahap dan kacau dengan spatula hingga rata. Tuangkan adunan ke dalam loyang, ratakan permukaan nya. Kukus selama 45 hingga 50 minit hingga brownies masak.



1 ulasan:

  1. Salam...emmm nak membuatnya nampak macam sangat senang....ehhh...ayat macam berterabur jerrrrrr....

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen :)