PIZZA MINI

Assalamualaikum, 

Pizza dan selera anak-anak berpisah tiada. Dah beberapa kali saya kongsikan resipi pizza didalam blog dan hari ini dalam bentuk pizza mini pula. Bahan-bahan yang saya gunakan sebagai topping pun sekadar yang ada didalam peti sejuk  dirumah sahaja tetapi tetap mendapat sambutan dan sekejap je habis. 

Memang seronok buat roti, pizza atau kek ketika anak-anak semua berkumpul dalam tempoh cuti sekolah ni.

Bagi yang ingin mencuba buat sendiri pizza mini dirumah, bolehlah ikut resipi dibawah ni. Jom lihat bahan-bahan yang digunakan.  

PIZZA MINI
Bahan A
1 ½ cawan air suam (atau susu segar - suam)
2 ½ sudu besar gula 
2  sudu teh yis
4 ½ cawan tepung roti (protein tinggi)
1 ½  sudu teh garam
2 ½ sudu besar minyak zaitun

Bahan B
Sosej secukupnya
capsicum
sedikit serbuk oregano
bawang holland
sos cili + tomato
Keju mozarella

Cara membuatnya :

1. Campur air suam dengan yis. Tunggu kira-kira 15minit sehingga berbuih.

2. Masukkan tepung roti, gula dan garam kedalam bekas adunan. Kemudian tuang campuran air dan yis yang telah berbuih sambil diuli.

3. Masukkan pula minyak zaitun dan uli lagi. Setelah adunan licin dan elastik, masukkan kedalam mangkuk besar dan tutup dengan plastik kira-kira 60minit atau sehingga mengembang.
4. Kempiskan adunan dan timbang pada berat yang sama menjadi beberapa bahagian. Saya tidak timbang adunan dan bahagikan kepada 8 bahagian.
5. Nipiskan adunan, letak topping dan tabur parutan keju. Biarkan adunan mengembang lagi selama 15minit sebelum masukkan kedalam oven.
6. Bakar selama kira-kira 15 minit. Keluarkan dari oven, sapu mentega atau minyak zaitun di tepi pizza. Lebih sedap jika paipkan mayonis sebelum dihidangkan.



0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)