EGGLESS CHOCOLATE CAKE

Assalamualaikum, 

Salam jumaat penghulu segala hari. Eggless chocolate kek lagi...tetapi resipi ini lain sedikit dari resipi Super moist eggless chocolate cake yang saya buat sebelum ini. Saya memang suka buat kek dan simpan didalam peti sejuk. Anak-anak akan ulang makan sedikit demi sedikit hinggalah habis. Sekurang-kurangnya ada juga bekalan untuk minum petang untuk mereka ketika saya masih dipejabat.

Ramai yang bertanya, saya tidak buat untuk berniaga ke kerana sekarang sedang rancak trend bisnes online produk makanan seperti kek dan pastri. Memang teringin nak buat tetapi buat masa sekarang belum ada ruang kerana terikat dengan kerja dan sibuk uruskan anak-anak. Takut nanti tak terkejar dengan komitmen yang ada.  Jadi, buat masa sekarang saya lebih selesa menulis dan berkongsi resipi di blog ini. Pada yang ingin mencuba dan berniaga dengan perkongsian resipi saya sebelum ini saya halalkan dan doakan semoga berjaya. InshaAllah suatu hari nanti bila semua ok dan ada kelapangan mungkin saya juga akan mulakan sesuatu yang mendatangkan penghasilan dari hobi ini. 

Dah panjang lebar pula bercerita petang ni, kan. Baiklah...jom ler kita langsung ke perkongsian hari iaitu Eggless Chocolate cake.

EGGLESS CHOCOLATE CAKE
Saiz loyang : 7inci / kalau guna loyang besar sila buat 2 adunan

Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung gandum
3 sudu besar serbuk koko (letak serbuk koko berkualiti, rasanya lebih sedap)
1 cawan gula kastor
1/4 cawan minyak jagung
1 sudu besar baking soda 
1 sudu besar jus lemon atau cuka makan
1 cawan susu cair
secubit garam
1 sudu teh esen vanilla

Cara membuatnya:

1. Panaskan oven pada suhu 180'c. Ayak tepung gandum, serbuk koko dan bakingsoda. Ketepikan seketika.
2. Di dalam bekas lain, campur susu cair, gula kastor dan garam dan kacau dengan whisk. Pastikan gula larut lalu masukkan pula jus lemon atau cuka, minyak dan esen vanilla. Kacau hingga sebati.

3. Seterusnya tuang campuran tersebut kedalam bahan kering (tepung yang diayak tadi) dan kacau lagi hingga sebati.

4. Tuang adunan kedalam loyang yang telah disapu mentega dan tabur dengan sedikit tepung terlebih dahulu dan bakar selama 40 minit atau sehingga masak (bergantung kepada oven masing-masing)

5. Selepas masak, biarkan kek sejuk terlebih dahulu bolehlah hias dengan ganache.

RESIPI GANACHE
Bahan-Bahan
100 gm coklat masakan 
3 sudu besar air panas
1 sudu besar susu pekat manis

Cara membuatnya :

Double boiler semua bahan diatas hingga sebati dan cair, bolehlah dituang diatas kek yang telah sejuk. Kalau suka bolehlah parut keju diatas topping untuk rasa yang lebih mewah

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)