BROWNIES COKLAT

Assalamualaikum, 

Lama rasanya tidak update blog...dari sebelum Hari raya Aidil Adha hinggalah habis cuti sekolah pertengahan penggal kedua saya jarang-jarang muncul di facebook ataupun media sosial lainnya. Selain dari kesibukan ditempat kerja, seronok sebenarnya melayan anak-anak yang pulang bercuti dari asrama. 

Macam-macamlah request nak makan itu dan ini. Dalam kesibukan tu, ada yang sempat shoot gambar makanan yang dihidangkan dan ada juga yang tidak sempat. InshaAllah nanti saya update satu persatu selepas ini jika ada kelapangan. Tetapi gambarnya kurang kualiti sedikitlah kerana ambil gambar pun ala kadar dan resipi yang dimasak pun biasa-biasa sahaja. Maklumlah masak ikut selera anak-anak.

Untuk hari ni saya kongsikan resipi brownies coklat yang saya buat sebagai bekal untuk dibawa pulang oleh anak sulung keasrama. Saya buat dua adunan dari resipi dibawah ini. Tekstur brownies ini garing diluar dan lembut didalam. Oleh kerana nak bawa jauh, saya tak letak sebarang hiasan pada brownies ni tetapi rasanya tetap lazat.  

BROWNIES COKLAT
Saiz loyang : Saya guna 7in x 7in 

Bahan-bahan
125 gm gula 
2 biji telur
chocholate chips untuk taburan (jika suka)

Campur dan ayak bahan kering :
100gm tepung gandum 
1 sudu makan tepung jagung
30 gm serbuk koko

Cairkan 
200 gm coklat masakan (Dark cooking chocolate)
150 mentega/margerin

Cara  membuatnya :

1. Cairkan mentega/margerin dengan coklat masakan dengan kaedah double boiler ataupun dengan microwave. Ketepikan seketika.
2. Pukul telur dengan gula pasir sampai gula larut saja (Tidak perlu pukul hingga kembang).
3. Masukkan pula bahan kering yang telah diayak dan kacau hingga sebati. Seterusnya masukkan coklat yang telah dicairkan tadi dan kacau lagi.


4.Sediakan loyang, lapik kertas minyak dan lebihkan dibahagian tepi agar mudah keluarkan brownies nanti.  Tuang adunan dan bakar pada suhu 160'c selama lebih kurang 20 - 25minit. 

6. Setelah masak keluarkan brownies dari loyang (jangan diterbalikkan, tapi angkat kertas minyak di tepi loyang)

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)