MANGO LASSI

Assalamualaikum,

Cuaca panas nampaknya masih berlarutan di Malaysia dan ini membuatkan tubuh kekurangan air dan memerlukan minuman yang menyegarkan setelah sibuk dengan aktiviti harian.

Salah satu minuman kegemaran saya jika berkunjung ke restoran mamak adalah mango lassi. Rasa Segar sangat dapat menyedut minuman yang satu ini. Selalunya saya singgah ke situ untuk menghilangkan dahaga setelah selesai dari jogging selepas waktu kerja. Itupun kalau boleh di panggil jogginglah...lebih tepat lagi cuma berjalan kaki selama satu jam. Selain dari minum mango lassi ni, kadang-kadang terbabas juga dengan roti canai atau nasi lemak di restoran mamak tu...habis tu macamana nak kurus? Sia-sia je berjalan kaki tadi. Takpe...takpe...esok masih ada. Selalunya macam tulah saya nak 'cover' dari rasa bersalah, setelah dua keping roti canai selamat masuk ke perut.

Baiklah, sesuai dengan cuaca panas yang menyengat sekarang ni, saya ingin berkongsi resepi minuman mango lassi yang sangat mudah...bagi yang ingin mencubanya. Sangat segar di nikmati dan sihat juga kerana di campurkan dengan yogurt. Jom kita lihat resepinya... :)
MANGO LASSI
1 biji buah mangga masak - di kupas dan potong kiub
1 cawan yogurt (saya guna perisa mangga)
1/2 cawan susu cair 
4 sudu besar gula 
ais kiub secukupnya - dalam 1 cawan

Cara membuatnya:

1. Kupas buah mangga dan potong kiub.

2. Masukkan isi buah mangga tadi, yogurt, susu, gula dan ais kiub ke dalam blender. 
3. Kisar hingga halus iaitu dalam 2 minit.

4. Tuang ke dalam gelas, dan bolehlah di hidangkan. Boleh juga di tambah sedikit ais kiub jika lassi tersebut agak pekat.

Memang sedap dan segar...cubalah. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)