SAMBAL TUMIS UDANG TERUNG PIPIT

Assalamualaikum,

Dah makan tengahari hari ni? Menu apa agaknya ye. Kalau saya lebih suka menu 'style' kampung, macam mak selalu masak dulu-dulu waktu kecil, Siapa yang membesar di kampung mesti kenal ulam-ulaman kampung macam terung pipit ini. Selain di buat sambal campur dengan udang atau ikan bilis, terung ini juga sedap di rebus dan cicah dengan sambal picit.

Anak-anak sekarang agak kurang mengenali ulam-ulaman kampung. Contohnya anak saya sendiri...dia cakap terung pipit ini kacang peas.  

Bagi yang tak pernah masak terung pipit ni dan ingin mencubanya, sila masak hingga terung ini agak lembut kerana jika masih keras di luar itu tandanya belum masak. Ada sesetengah orang yang merebusnya terlebih dahulu sebelum masukkannya ke dalam sambal. 

Baiklah, resipi sambal tumis ini sama seperti sambal yang kita buat selalu tu, cuma kali ini saya gantikan air asam jawa dengan tomato. Jom kita lihat resipinya :)

SAMBAL TUMIS UDANG TERUNG PIPIT
Bahan-bahannya
300gm udang segar 
Beberapa tangkai terung pipit - Anggaran 1/2 cawan
2 sudu besar minyak masak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar 
5 tangkai cili merah 
2 tangkai cili padi 
1/2 inci belacan 
5 ulas bawang merah 
1 biji tomato 
1 sudu besar sos tomato
1 cawan air 

Cara membuatnya:

1. Asingkan terung pipit dari tangkainya dan cuci bersih. Tuang minyak ke dalam kuali dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak dan naik bau.
2. Masukkan udang dan kacau hingga separuh masak.
3. Masukkan pula garam dan gula secukup rasa.

4. Setelah itu masukkan  terung pipit dan masaklah hingga terung lembut. Boleh juga rebuskan dahulu terung tersebut dan masukkan kedalam sambal, untuk mempercepatkan proses memasak.


 5. Setelah masak sepenuhnya hidangkan dengan dengan nasi panas dan lauk-lauk yang lain.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)