BINGKA LABU LEMAK MANIS

Assalamualaikum, 

Sarapan apa pagi ini. Dah lama saya tak buat bingka dan oleh kerana teringin sangat saya buatkan bingka labu lemak manis, malam tadi untuk sarapan pagi hari ini. Sedap sangat rasa bingka ini, secukup rasa dan manisnya pun sederhana memang sesuailah dengan citarasa saya sekeluarga.

Resipinya saya ambil dari blog yatiememories yang sering berkongsi resipi bingka dan kuih talam yang sedap-sedap. Terima kasih yatie dan Izinkan saya berkongsi resipinya sekali lagi disini bagi yang ingin mencubanya.

BINGKA LABU LEMAK MANIS

Bahan A
2 biji telur
2 cawan santan 
1/2 cawan susu cair
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula pasir halus
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar mentega 

Bahan B
2 cawan labu- yang telah direbus - toskan dan dilecek
sedikit bijan utk tabur di atas permukaan kuih
Cara membuatnya :

1. Panaskan oven pada suhu 200C, sapu loyang dengan mentega, panaskan sebentar .

2. Satukan bahan-bahan A dan blender hingga tepung tidak berketul.
3. Tuangkan dalam mangkuk besar dan masukkan labu yang telah di lecek, kacau hingga rata.
4. Seterusnya tuang dalam loyang yang telah di panaskan tadi.
5. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa membakar. Biarkan kuih betul-betul sejuk barulah di potong.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)