SERIMUKA DELIMA

Assalamualaikum.

Semalam saya mendapat kiriman kelapa tua yang di tanam sendiri dan siap di kupas sabutnya oleh kakak. Ada 20biji semuanya dan kepala saya ligat berfikir, apakah yang akan di lakukan dengan kelapa-kelapa itu, maklum saja kesibukan tugas di pejabat sejak kebelakangan ini membataskan masa santai saya di rumah. Tidak sampai hati menolak pemberian tersebut, dan harap-harap  minggu ini saya lebih rajin dari biasa, ada kelapangan untuk 'menguruskan' kelapa-kelapa tersebut dengan sebaiknya dan semoga saja kadar kolesterol dalam tubuh ini juga lebih 'terurus'...maklum saja masakan bersantan memangnya enak, tapi tidak boleh di ambil berlebihan.

Tapi ada juga manafaat dan kebaikan dari santan, rupanya...info ini di ambil dari artikel Majalah ANIS, keluaran Januari 2011. http://memoirrienn.blogspot.com/2011/02/rahsia-santan-kelapa-pada-kesihatan.html

Baiklah resepi pertama saya menggunakan santan adalah serimuka delima. Resepi ini saya belajar dalam kelas kuih talam di Ipoh, tahun lepas. Guru masakan saya juga belajar dari kelas Chef Asma dan turunkan resepi dan tips pembuatan kuih talam yang amat berguna kepada semua yang hadir ke kelas tersebut. Jika ada kelapangan saya memang suka menghadiri kelas masakan, untuk menambah ilmu memasak sekadar untuk masak lebih sedap buat keluarga. Tapi...kalau ada tempahan aneka kuih talam saya terima juga jika masa mengizinkan.

SERIMUKA DELIMA
Sumber resepi asal : Chef Asma

LAPISAN BAWAH
500gm beras pulut - rendam selama 4jam atau lebih
300ml santan pekat 
300ml air
2sudu teh garam
20gm sagu - rendam dengan air dan pewarna merah (saya guna warna merah jambu)

CARA-CARA
1. Sejatkan beras pulut yang di rendam tadi, campurkan dengan santan,air & garam. Kukus selama 30minit.


2. Setelah pulut masak, gaul dengan sagu dan tekan ke dalam loyang yang di lapik dengan plastik terlebih dahulu.


LAPISAN ATAS
250gm gula
100gm tepung kastad
400ml santan pekat
400ml air
4 biji telur
1/2 sudu teh garam
beberapa titik esen vanilla
sedikit pewarna kuning


CARA MEMBUAT

1. Campurkan kesemua bahan sehingga sebati - ikut turutan di atas, masak dengan api yang kecil sambil di kacau dengan whisk sehingga naik wap.

2. Tuangkan ke atas pulut tadi dan kukus selama 30minit. Biarkan sehingga betul-betul sejuk sebelum di potong.

Sedapnya kuih serimuka delima ni..cukup rasa lemak manis dan masin nya. Cubalah buat kalau ada kelapangan. Owh ya..Inilah longokkan kelapa yang masih berbaki...harap-harap tak cepat rosak dan boleh cuba buat resepi yang lain lagi selepas ini. ;)


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)