BINGKA LABU LEMAK TANPA TELUR.

Assalamualaikum,


Pagi ini saya buatkan bingka labu lemak tanpa telur untuk sarapan pagi. Kebetulan masih ada berbaki labu di dalam peti sejuk, lebihan dari projek muffin labu yang saya buat baru-baru ini. Memang sedaplah bingka labu ini, apa lagi kalau di bakar agak garing dan berkerak..memang mengasyikkan bila di kunyah sambil menghirup teh panas di pagi yang  dingin. Ah...nikmatnya... :)

Kelainan bingka ini adalah ia tidak menggunakan telur dalam bancuhan adunan namun begitu ianya tetap sedap dan secukup rasa. Terima kasih kepada kak fida yang menyumbangkan resepi sedap ini di my resepi dan saya kongsi sekali lagi di sini, bagi yang ingin mencubanya.
BINGKA LABU LEMAK TANPA TELUR
Sumber : Kak Fida - My resepi
Bahan-bahan (loyang 9 x 6inci atau 2 biji acuan pecah 8)

250gm labu - di kupas dan rebus hingga empuk
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan santan pekat
3/4 cawan susu cair/sejat
1 sudu besar susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
1 cawan tepung gandum
1 sudu mentega/majerin
sedikit pewarna kuning (Saya tak bubuh)

Cara-cara

1. Satukan kesemua bahan dalam blender dan kisar hingga halus. Tuangkan adunan kedalam mangkuk dan kacau rata.


2. Tuangkan adunan ke dalam acuan atau loyang yang telah di sapu mentega terlebih dahulu.


3. Bakar pada suhu 160'c selama 45minit atau sehingga masak. Saya ubah kepada api atas sahaja pada ketuhar, kira-kira 10minit terakhir untuk kuih yang lebih garing di atas permukaan.

4. Sejukkan bingka, potong kecil dan bolehlah di hidangkan. Bagi saya yang menggunakan acuan kecil, tidak perlu di potong dan lebih mudah untuk menghidangkan nya.

5. Dengan resepi yang sama, labu boleh di gantikan dengan kentang, keledek berwarna unggu, oren dan kuning dengan kuantiti yang sama.


1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Fiza..bila tgk bingka kat sini..alahaiiiii sedapnya

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen :)