DONAT GEBU

Assalamualaikum, 

Salam jumaat penghulu segala hari. Perkongsian resipi untuk petang ini adalah Donat Gebu. Enak dimakan begitu sahaja, disalut dengan gula kastor ataupun di hias dengan toping coklat. Ada banyak resipi donat dalam blog ini dan untuk langkah demi langkah cara membuatnya bolehlah klik dipautan INI 

Untuk resipinya bolehlah ikut dibawah ini. Selamat mencuba ye ;) 

DONAT GEBU 
Bahan-bahan
160gm tepung gandum 
2 sudu besar mentega
1 sudu teh serbuk penaik 
2 sudu besar gula pasir
1 ½ sudu teh yis
60ml susu segar 
1 biji telur 
½ sudu teh esen vanila

Hiasan : Coklat masakan secukupnya - cairkan (double boil)
Kacang badam cincang secukupnya

Cara membuat :

1. Dalam bekas, masukkan susu segar, yis dan gula. Biarkan hingga berbuih

2. Gunakan bekas yang lain, masukkan tepung. Buat lubang ditengah-tengahnya dan pecahkan telur. Masukkan juga esen vanila.

3. Seterusnya tuang campuran susu segar dan yis tadi kedalam tepung dan mulalah menguli. Masukkan juga mentega dan uli selama 15minit atau sehingga doh menjadi licin dan tidak melekat pada bekas.

4. Rehat doh selama 45 minit dan tutup bekas adunan dengan tuala dapur. Setelah cukup masa, keluarkan doh dan tumbuk untuk keluarkan angin.

5. Canai doh jangan terlalu nipis atau tebal. Terap menggunakan penerap donat dan rehatkan lagi dalam 30minit.

6. Goreng dalam api sederhana sehingga masak dan setelah sejuk salutkan dengan gula kastor atau boleh juga disalut dengan coklat masakan yang telah dicairkan. Boleh taburkan badam cincang.

Nota : Jika adunan lembik dan melekat pada tangan semasa menguli, tekapkan tangan anda pada tepung dan teruskan menguli.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)