PUDING ROTI CHEESE

Assalamualaikum,

Hari ini cuti umum sempena Deepavali, tetapi tak keluar kemana-mana kerana cuaca mendung dan hujan di Langkawi. Lagipun anak-anak yang tinggal di asrama pulang bercuti, maka riuhlah suasana di rumah. Anak yang sulung minta dibuatkan puding roti untuk minum petang, dan kebetulan lebihan roti masih ada didapur. Cukup guna 6 keping roti, maka terhasil lah Puding Roti Cheese.

Sedapnya alahai kerana saya masukkan separuh dari parutan keju kedalam adunan puding ini dan separuh keju parut lagi ditabur atas puding sebelum membakarnya.

Untuk resipi ini saya bakar didalam muffin tin tetapi boleh juga bakar terus kedalam loyang dan dipotong ketika menghidang.

Jom lihat resipi puding roti cheese...mungkin boleh cuba membuatnya sepanjang cuti sempena cuti deepavali ini.

PUDING ROTI CHEESE
6 keping roti putih - di gunting atau carik-carikkan
400ml susu segar/cair
4 biji telur 
100gm gula pasir
100gm keju cheddar
50gm mentega
1 sudu teh esen vanilla
kismis secukupnya

Cara membuatnya ;

1. Gunting roti dan masukkan kedalam loyang, tabur kismis keatasnya. Saya guna loyang muffin dan lengserkan dengan mentega terlebih dahulu untuk mengelak dari puding melekat di loyang.
2. Panaskan susu segar bersama mentega hingga mentega cair. Matikan api dapur.
3. Didalam bekas lain campur telur, gula esen vanilla dan sebahagian daripada keju parut.

4. Tuang susu suam tadi kedalam campuran telur dan kacau rata. Seterusnya tuang keatas roti yang telah diatus didalam loyang bersama kismis tadi.
5. Tabur lebihan keju keatas puding roti dan bakar dengan selama lebih kurang 40minit pada suhu 170'c atau sehingga puding masak. (Tiap oven berbeza, sila suaikan dengan oven anda)
6. Setelah masak dan sejuk, bolehlah hidangkan puding dengan aiskrim kegemaran.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)