BISKUT MENTEGA KACANG

Assalamualaikum, 

Nampaknya ramai dah pulang ke kampung untuk menyambut lebaran tahun ini. Pagi ini kita di kejutkan dengan cerita sedih kemalangan maut yang telah meragut nyawa 7 sekeluarga dalam kejadian yang berlaku dekat RKT KESEDAR, Renok, di Gua Musang - Kuala Krai. Takziah kepada keluarga yang ditinggalkan dan bagi yang memandu untuk pulang kekampung tu berhati-hatilah dijalanraya dan pandulah dengan berhemah. Nasihat ini untuk diri sendiri juga dan harapnya kita semua selamat sampai ke destinasi.

Untuk entry blog hari ini pula saya ingin kongsikan resipi biskut mentega kacang yang saya buat 5 hari lepas tetapi baru hari ini masuk ke blog kerana agak sibuk dengan persiapan persalinan hari raya untuk anak-anak dan anak yang bongsu juga kurang sihat kerana demam selsema. Jadi bila sibuk uruskan keluarga ni, masa agak terhad untuk berblogging. Hari ini ada masa bolehlah tepek resipi. Saya suka biskut ni sebab kurang manis dan terasa mentega kacangnya. Kalau suka manis bolehlah lebihkan sedikit lagi gula aising, tapi bagi saya 150gm gula aising pun dah sedap.

Jom tengok resipi dibawah ni :) 
BISKUT MENTEGA KACANG 
Bahan-bahan
700gm tepung gandum
150gm gula aising
250gm mentega kacang (Jenis halus berkrim)
1/4 sudu teh garam halus
240ml minyak jagung
2 biji kuning telur (Untuk disapu permukaan biskut)
Kacang goreng dikupas kulit untuk hiasan diatas biskut

Cara membuat:

1. Campur tepung gandum, gula aising, mentega kacang dan garam halus kedalam mangkuk besar. Jika mentega kacang sudah agak masin, jangan letakkan garam. Saya guna mentega kacang lady's choice jadi ianya lebih sedap jika dimasukkan 1/4 sudu teh garam halus. Gaul kesemuanya hingga rata.

2. Seterusnya tuang minyak jagung kedalam bahan tepung tersebut sedikit demi sedikit dan uli hingga sebati.

3. Gelek adunan dan terap dengan acuan yang sesuai. Atur dalam loyang, tekan kacang ditengah biskut sebagai hiasan dan sapu dengan kuning telur.

4. Bakar didalam oven pada suhu 150'c selama lebih kurang 25minit (Bergantung kepada oven masing-masing - setiap oven berbeza)

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)