CHOCOLATE FUDGE BROWNIES

Assalamualaikum, 

Salam jumaat untuk semua pembaca yang sudi masuk ke blog. Hari ini agak sibuk dengan kerja dan tak banyak yang nak diceritakan, cuma ingin berkongsi resipi 'dessert' yang sangat sedap ini.  

Dah lama tak buat brownies. Rasa teringin nak makan, semalam saya buatkan chocolate fudge brownies untuk anak-anak. Nikmatnya alahai...tak boleh berhenti mengunyah. Pada yang ingin mencuba saya sertakan resipinya dibawah ini. 

CHOCOLATE FUDGE BROWNIES
Bahan-bahan
145gm mentega
230gm gula kastor
110gm serbuk coklat 
secubit garam 
1 sudu teh esen vanilla
2 biji telur gred A
70gm tepung gandum
50gm walnut 
½ cawan chocolate chip
¼ cawan almond nibs 

Cara membuatnya :

1.Panaskan oven pada suhu 170'c. Sediakan loyang bersaiz 8in x 8in yang telah dialas kertas, sapukan minyak.

2. Masukkan mentega, gula, serbuk coklat dan garam ke dalam mangkuk. Gunakan kaedah 'bain marie' untuk mencairkan adunan iaitu didihkan air didalam periuk, dan letakkan bekas berisi coklat tadi diatas periuk tersebut. Biarkan coklat cair dan gula larut, tutup api dapur dan kacau agar adunan bercampur. Boleh juga cairkan dengan mikrowave

3. Masukkan esen vanilla dan kacau menggunakan spatula atau senduk kayu.
3. Masukkan telur satu persatu, kacau dengan kuat. Setelah adunan mula pekat masukkan pula tepung gandum. Kacau lagi anggaran 40kali agar bercampur rata.
4. Masukkan walnut serta coklat chips dan tuang adunan kedalam loyang. Akhir sekali tabur almond nib.
 
5. Masak selama 25 hingga 30minit minit atau sehingga masak.
 
6. Sejukkan brownies, keluarkan dari loyang. Untuk mendapatkan hirisan yang kemas, masukkan brownies ke dalam freezer selama 10 menit. Potong dan hidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)