TIMUN BETIK BERSAGU

Assalamualaikum, 

Dalam cuaca yang panas dan kering macam sekarang memang sedap kalau dapat makan yang sejuk-sejuk macam timun betik bersagu ni. Kalau di Langkawi, timun betik memang ada dijual pada musim sekarang iaitu musim menuai tembikai tempatan dan kedua tanaman ini ditanam berselang-seli. Buah tembikai Langkawi saiznya agak kecil tapi rasanya memang manis. Tetapi hari ini saya ingin bercerita tentang timun betik salah satu daripada keluarga melon.

Buah timun betik ni harum baunya seakan-akan buah tembikai susu ketika telah masak tetapi rasanya sedikit tawar. Jadi kita harus campurkan dengan gula melaka ketika menghidangkan dengan santan dan saya tambahkan juga sagu yang telah dimasak sehingga jernih.

Tanaman ini tidak bermusim sebenarnya tetapi hanya popular dan dijual pada musim panas. Tetapi jangan risau kalau anda tak dapat mencari timun betik, kerana hidangan ini juga boleh digantikan dengan buah tembikai susu. Cubalah...semangkuk memang tak cukup dibuatnya dalam musim panas begini. Segar...  
TIMUN BETIK BERSAGU
Bahan-bahan
1 biji timun betik yang masak (bersaiz kecil) - Boleh gantikan dengan tembikai susu
1 cawan sagu - saya gunakan yang warna hijau
½ cawan gula melaka
½ cawan air 
1 cawan santan dimasak dengan ½ sudu teh garam

Cara membuat :

1. Campurkan gula melaka dan air serta renihkan sehingga larut dan mendidih. Ketepikan seketika dan biarkan menjadi sejuk.
2. Didalam periuk, didihkan 6 cawan air dan masukkan sagu. Kacau sehingga sagu lembut dan jernih. Masukkan kedalam penapis dan lalukan dengan air. Ketepikan seketika.
 3. Sediakan gelas atau mangkuk dan masukkan ais kiub. 
3. Seterusnya scoop isi timun betik ataupun potong kiub dan masukkan kedalam gelas tersebut.
5. Campurkan sirap gula melaka, santan dan sagu. Hidangkan sejuk.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)