KUE TEOW CELUP SEDAP

Assalamualaikum,


Hujan dan mendung sahaja musim sekarang ni. Kalau tak awal pagi selalunya waktu malam memang hujan di Langkawi. Dalam cuaca sejuk begini perut selalu minta diisi dan masakan panas seperti sup memang menjadi pilihan. Sedap kan kalau boleh masak kue teow atau bihun celup sendiri di rumah. Kalau makan kat kedai sudah nak cari yang kena dengan selera. Kalau ada pun saya kurang berkenan dengan sup yang terlajak serbuk perasa atau kuah hitam terlebih kicap. 

Yang mudahnya masak sendiri di rumah. Boleh 'adjust' rasa ikut selera dan anak-anak pun boleh ulang-ulang makan. Susah nak cari resipi kue teow celup yang kena dengan selera, tetapi resipi yang saya cuba masak dari resipi blog DuniaCikguwan ni memang terbaik dan hampir-hampir sama dengan yang kita makan di luar. Saya cuma ubah sedikit cara memasaknya serta bahan-bahan. Terimakasih kepada pemilik asal resipi. Saya kongsikan resipinya sekali lagi disini bagi yang ingin mencubanya.

Jom lihat resipi... :)

KUE TEOW CELUP SEDAP
Bahan untuk supnya :

1/2 kg Tulang yang ada daging  
1/2 kg daging 
1 peket meatball 
4 ulas bawang putih- di ketuk 
4 ulas bawang merah -dimayang 
2 inci halia- di hiris nipis 
4 kuntum bunga cengkih 
1 inci kulit kayu manis 
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
1 batang celery - saya gantikan dengan batang daun sup
1/2 batang lobak putih- dipotong kasar 
1 batang serai -diketuk 
1 pohon pokok ketumbar -diketuk akarnya 
2 liter air

Perisa sup :  Sos ikan secukupnya, gula somtam, Kicap masin dan garam secukup rasa.
Cara memasak : 

1. Rebus daging dan tulang sehingga empuk. 

2. Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang merah, putih dan halia hingga wangi. Masukkan bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga dan kulit kayu manis dan kacau hingg agak garing.
3. Tuang bahan tumis kedalam periuk merebus daging tadi dan kacau. Masukkan batang pohon sup, akar ketumbar, lobak putih dan serai. 

4. Masak hingga menggelegak dan masukkan perisanya iaitu sos ikan, gula somtam, kicap dan meatball. Dah sedap rasanya boleh tutup api dan sejukkan. Saya masukkan juga garam secukup rasa.
5. Tapiskan supnya masuk dalam periuk lain. Keluarkan tulang, daging dan meatball. Panaskan semula sup sebelum menghidang. Basuh kue teow dan toskan.

6. Hidangkan dengan masukkan kue teow kedalam mangkuk, masukkan daging, tulang, meatball dan bahan sampingan lain seperti taugeh, daun ketumbar, kacang tanah, chili flakes dan limau nipis. Akhir sekali tuang kuah sup yang telah dipanaskan kedalam mangkuk.


Inilah gula somtam dan ada dijual di Langkawi dan negeri-negeri sempadan Thai. Kalau tak ada gula ini boleh juga gantikan dengan gula melaka.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)