SPAGHETTI MARINARA

Assalamualaikum,

Hari ni saya bercuti, dapatlah jemput anak yang tinggal di asrama untuk keluar seketika sehingga jam 3.00petang. Anak-anak yang tinggal di asrama ni mesti nak menjamah masakan ibu bila berkesempatan pulang kerumah dan menu yang paling mudah dan menjimatkan masa adalah spaghetti. Semua bahan dah ada termasuk kepah dan udang, yang tak ada hanyalah sotong. Tapi cukuplah tu untuk menghasilkan spaghetti ala marinara. 

Resipi asal spaghetti memang tidak menggunakan cili dan tidak pedas. Tapi dalam resipi ni saya masukkan juga 1/2 sudu besar cili kisar untuk seimbangkan dengan tekak melayu saya yang sukakan pedas. Abaikan cili kisar dalam bahan-bahan di bawah tu untuk dapatkan rasa sebenar spaghetti :)

Resipinya mudah sahaja dan bahan-bahannya pun tak banyak di gunakan. Jom kita lihat...

SPAGHETTI MARINARA
 Bahan-bahan
200gm spaghetti
Udang, kepah dan sotong secukupnya - bersihkan
2 ulas bawang putih - di cincang halus
secubit serbuk lada hitam
Minyak zaitun untuk menumis
1 cawan sos tomato - saya gunakan sos spaghetti tradisional Kimball
1/2  sudu besar cili kisar - pilihan 
Daun parsley dan keju parmesan secukupnya

Cara memasak:

1. Didihkan air di dalam periuk dan masukkan secubit garam untuk memberi rasa masin pada pasta. Jangan lupa masukkan 1 sudu besar minyak masak agar pasta tidak melekat.

2. Masukkan spaghetti ke dalam air mendidih selama kurang lebih 12 ke 15 minit. Pastikan pasta tidak terlalu lembut dan bertekstur kenyal ketika digigit.
3. Panaskan kuali dan masukkan minyak zaitun secukupnya dan tumis bawang putih hingga wangi.
4. Masukkan pula kepah, udang serta sotong dan kacau rata. Jika menggunakan kepah berkulit tebal, ada baiknya rebus terlebih dahulu berasingan sehingga cengkerangnya terbuka.
5. Tuang sos spaghetti ke dalam tumisan tadi dan kacau lagi. Jika anda menggunakan sos spaghetti seperti saya ianya dah secukup rasa dan tidak perlu lagi di tambah garam atau gula. Jika menggunakan sos tomato biasa pastikan di imbangi rasanya.
6. Seterusnya masukkan spageti yang telah siap di rebus ke dalam kuali, kacau rata dan matikan api dapur. Taburkan serbuk lada hitam, keju parmesan yang telah di parut dan daun parsley. Bolehlah di hidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)