MINI STEAM TRIO MARBLE CAKE

Assalamualaikum, 

Selamat berhari minggu untuk semua teman-teman maya dan pengunjung blog fiza's cooking. Semoga semuanya sihat di samping keluarga tercinta.

Pagi ini agak awal 'update' blog kerana sebentar lagi hingga lewat petang masa saya akan di habiskan di luar rumah kerana ada hal yang harus di selesaikan. Sebenarnya Mini Steam Trio Marble cake ini saya buatkan untuk anak kedua untuk di bawa pulang ke asrama semalam. Resepinya ringkas, sedap dan bahannya tak banyak. Saya ambil dari kak Fida - MyR tetapi saya kukus dalam acuan mini. Anak-anak suka kerana yang merah itu saya letakkan pes strawberry, Hijau pes pandan dan satu lagi pes coklat.

Bagi yang ingin mencubanya, saya kongsikan sekali resepinya di sini.
MINI STEAM TRIO MARBLE CAKE 
Bahan A
250gm mentega
160gm gula kastor
4 biji telur - Gred A

Bahan B - Di ayak
250gm tepung gandum
2 sudu teh baking powder

Bahan C
4 sudu besar susu segar
1 sudu teh esen vanilla
3 pewarna dan perasa pilihan

Cara membuat :

1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.Masukkan telur satu-persatu dan terus pukul hingga gebu.
2. Masukkan campuran tepung dan susu berselang-seli, di kaup-balik adunan hingga sebati sambil dimasukkan esen vanilla.
3. Adunan dibahagi 3 dan letakkan warna dan perasa pilihan. Untuk memudahkan proses melapiskan adunan, masukkan adunan berlainan warna kedalam piping beg.
4. Picit adunan berselang-seli warna ke dalam loyang yg dialas dan digris.Lorekkan adunan untuk mendapat corak marble.
5. Kukus selama lebih kurang 25 min (acuan mini). Sejukkan kek dan boleh dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)