AISKRIM PASU

Assalamualaikum, 

Sudah menjadi trend sekarang banyak cara kreatif di gunakan untuk menghidangkan makanan. Yang jadi kegilaan baru adalah aiskrim pasu. Kalau tengok 'presentation' aiskrim yang di hidangkan dalam pasu yang di gunakan untuk tanam pokok tu, walaupun bersih...jujurnya rasa macam tak sanggup nak telan. Di tambah pula dengan serbuk oreo yang kelihatan seakan-akan tanah sebenar. 

Oleh kerana anak gadis saya teruja sangat nak buat aiskrim dalam pasu, saya gunakan mangkuk tembikar yang seakan-akan cawan. Biasalah anak-anak ni bila benda baru menjadi 'trend' memang mereka tak nak ketinggalan. Cuma daun pudina tak ada jadi saya gantikan dengan bunga plastik. Itupun letak di hujung 'straw' minuman sahaja sebagai hiasan. 

AISKRIM PASU
Bahan-bahan

Beberapa biji pasu kecil - saya guna mangkuk tembikar 
Aiskrim secukupnya - perisa ikut citarasa sendiri
kek cawan atau kek span biasa yang di potong mengikut saiz dasar pasu
1 bungkus kecil biskut oreo - di buang inti dan hancurkan
straw minuman secukupnya
Daun pudina - boleh gantikan dengan bunga plastik (steril terlebih dahulu)

Cara membuat:

1. Masukkan kek cawan kedalam pasu dan tekan ke dasarnya.
 2. Cucuk straw di tengah-tengah kek sebagai tempat untuk meletak bunga nanti.
 3. Sudukan aiskrim perisa kegemaran keatas kek.
 4. Taburkan pula serbuk oreo ke atas aiskrim dan ratakan.
 5. Seterusnya letakkan daun pudina atau bunga (saya gunakan bunga plastik) ke dalam lubang straw dan hidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)