ASAM PEDAS IKAN DENGAN SAWI JERUK

Assalamualaikum,

Salam pagi jumaat penghulu segala hari. Di Kedah hari ini dan esok cuti minggu tapi saya bekerja awal pagi kerana ramai pelancong tempatan masuk ke Langkawi hari ni. Ketika bergegas ke pejabat saya melalui pasar basah yang berdekatan dengan rumah saya. Selalunya awal pagi di pasar memang ramai yang membeli barangan basah hari cuti begini. Itu pemandangan biasa dan kebanjiran pengguna ke pasar basah bergantung kepada hari minggu, cuti umum, cuti sekolah, musim perayaan ataupun baru dapat gaji. 

Kesibukan pada awal pagi dengan kereta yang di parkir tidak tersusun dan menurunkan penumpang sesuka hati menimbulkan tekanan juga. Maklumlah....mengejar 'punch card'.Tapi saya suka menggunakan jalan tersebut kerana ianya 'short cut' ke tempat kerja saya dan boleh jeling buah-buahan segar, sayuran kampung atau hasil tangkapan laut yang di punggah dari lori. Itu juga terapi okeh, untuk blogger masak-memasak :D

Hmm, dah melalut pula saya bercerita tentang pasar hari ni..jomlah kita lihat apa yang saya masak pula. Pernah letak sawi jeruk dalam asam pedas? Bagi yang belum pernah tu cubalah...sedap. 
ASAM PEDAS IKAN DENGAN SAWI JERUK
Bahan A
Beberapa ketul ikan (Saya gunakan kepala & isi ikan tenggiri)
1 biji tomato - potong 4
Asam jawa secukupnya - di ramas dengan 1 cawan air   
2 cawan air (boleh tambah ikut kepekatan kuah)
garam, gula dan serbuk perasa (jika suka) 
Sawi jeruk 
Bahan untuk di kisar (Bahan B)
5 ulas bawang merah 
3 ulas bawang putih 
20 tangkai cili kering 
2 tangkai cili merah (pilihan, boleh juga gantikan dengan cili padi)
1/4 inci kunyit hidup 
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci belacan
CARA MEMASAK:

1. Cuci ikan hingga bersih ketepikan seketika. Cuci juga sawi jeruk dan di potong-potong.

2. Potong cili kering dan rebus hingga lembut. Tapis dan buang bijinya.
3. Kisar semua bahan B dan tumis hingga naik bau dan cili masak. Masukkan air asam jawa dan renihkan seketika. Masukkan juga air secukupnya, dan masaklah hingga mendidih. 
4. Kecilkan api, masukkan garam, gula dan serbuk perasa(jika suka). Seterusnya masukkan sawi jeruk dan isi ikan. Renih hingga masak sepenuhnya dan suaikan rasa. Asam pedas sepatutnya ada rasa pedas, masam dan  manis. 
5. Bila asam pedas telah masak dan secukup rasa, bolehlah matikan api dan hidangkan dengan nasi panas.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)