KEK BUNGA RAMPAI KELAPA


Assalamualaikum,

Pernah dengar kek bunga rampai? Sebenarnya kek ini menggunakan kelapa kering yang di warnakan hijau dan merah seakan-akan bunga rampai. Cara mewarnakan kelapa kering  adalah dengan memasukan nya ke dalam plastik dan titiskan pewarna serta goncangkan plastik hingga warna melekat dan sebati dengan kelapa kering tersebut.

Ketika zaman sekolah dahulu, kek ini selalunya di hidangkan pada hari raya tapi saya tidak pernah ambil pusing bagaimana cara membuatnya, kerana ketika itu kurang minat dengan kerja masak memasak…yang saya ingat, saya suka makan dengan air teh sambil melihat corak seakan bunga rampai pada kek ni.

Hari ni saya ingin berkongsi resepi kek ini dan sumber resepi ini juga saya dapat dari internet., cuma saya ubah sedikit dengan membakar di dalam acuan cupcakes bagi menarik perhatian anak-anak.

Jom lihat resepinya.

KEK BUNGA RAMPAI
Sumber resepi : Jasmeen Fotopages
Bahan-Bahan
1 ½ Cawan margerin
1 ½ cawan gula kastor
5 biji telur – gred A
2 sudu the esen vanilla
1 ½ cawan tepung naik sendiri
1 cawan kelapa kering
Pewarna merah dan hijau

Cara membuat

 1. Warnakan kelapa kering – ½ warna merah dan separuh lagi warna hijau.

 2. Pukul mentega dan gula sampai gebu, masukkan telur satu persatu, putar lagi.


3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di putar.


4. Masukkan kelapa kering, kaup balik hingga rata dengan menggunakan spatula.


5. Tuang ke dalam Loyang dan bakar dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu.

Dah sejuk, bolehlah di hidangkan. Lihat corak kek ni...memang seiras bunga rampai, kan?





0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)